آیا عناصر گرانبهاتر از طلا را میشناسید ؟

مواد و عناصر گوناگونی در عالم هستی وجود دارند که برای دسترسی به آن‌ها باید هزینه‌های زیادی پرداخت شود. احتمالا برای تان جالب باشد که بدانید گرانترین مواد دنیا شامل چه چیزهایی می‌شود.
در ادامه می‌توان علاوه بر مواد آلی و آنهایی که در معادن یافت می‌شود ، به یکسری مواد غذایی خیلی گران هم اشاره کرد که اتفاقا یکی از آن‌ها را در داخل کشور خودمان تولید می‌کنیم.پس با ما همراه باشید

پادماده (ضد ماده)

نامش چندان آشنا نیست، این ماده‌ که با ذرات معمولی فرق دارد ، هسته‌ای منفی اما با بار ذرات مثبت دارد و دقیقا معکوس ماده است. این ذره زمانی تولید می‌شود که برخورد میان ذرات با انرژی بالا صورت بگیرد و بخشی از انرژی جنبشی به ماده تبدیل شود که البته این اتفاق در شرایط آزمایشگاهی مناسب و خاصی اتفاق می‌افتد.

پاد ماده به طور طبیعی در زمین یافت نمی‌شود ، مگر خیلی کم و با عمر بسیار کوتاهی که از نتیجه تباهی هسته‌ای و پرتوهای کیهانی بدست می‌آید. پادماده‌ها در زمین و خارج از آزمایشگاه و در برخورد معمولی با مواد دیگر از بین می‌روند.

و اما قیمت آن با در نظر گرفتن 25 میلیارد دلار برای هر گرم پوزیترون و 62.5 تریلیون دلار برای هر گرم پادهیدروژن ، پس در نتیجه می‌توان گران‌ترین ماده روی زمین را پاد ماده دانست که حتی از چندین تریلیون کیلوگرم الماس هم بیشتر ارزش دارد.

پاد-ماده

اندوهدرالفولرن

این ماده که اتفاقا تلفظ دشواری هم دارد، اخیرا کشف شده و قیمتی برابر با پادذره دارد. 200 میکروگرم (یک میلیونیم گرم) از این ماده گرانقیمت را که در حدود یک پانزدهم یک دانه برف یا یک سوم تار موی انسان وزن دارد به قیمت 32 هزار دلار فروخته می‌شود.

اندوهدرالفولرن

کالیفرنیوم

یکی از عناصر جدول مندلیف و سومین ماده گرانقیمت دنیا است، کالیفرنیم 252 در رآکتورهای هسته ای تولید می شود و به عنوان یک ساتع کننده نوترون؛ نوترون را برای شروع کار رآکتور فراهم می کند.همچنین از این ماده بعنوان یک معالجه برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می شود. هر گرم از این ماده 27 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.

کالیفرنیوم

الماس

الماس یکی از سنگ‌های قیمتی است و در میان جامدات بالاترین رسانه گرمایی دارد .همچنین یکی از سخت‌ترین ماده های شناخته شده در طبیعت است و از استحکام بالایی برخوردار است .این ماده با اینکه خواص زیادی دارد اما قیمت بالای آن از عمده دلایلی است که استفاده گسترده از آن را محدود می‌کند و هر گرم آن 55 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

الماس

تریتیوم

از این دست اسامی عجیب و غریب تنها در جدول مندلیف می‌توان یافت! از این عنصر بیشتر برای ساخت موادی که از خودشان نور تولید می‌کنند، استفاده می‌شود. البته تریتیوم یکی از موادی است که بعد از انفجار یک بمب اتمی معمولی، در کنار دوتریوم باعث فعل و انفعالات هسته‌ای بسیار گرمازا می‌شود تا پیوندهای هسته‌ای مورد نیاز برای شکافته شدن هسته‌های اورانیوم امکان پذیر باشد. 30 هزار دلار قیمت هر گرم آن تخمین زده شده است.

تریتیوم

یاقوت قرمز

این سنگ که از خانواده کانی‌هاست پس از الماس جر سخت‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، نوع سرخ رنگ آن را کوراندوم می‌نامند که از نوع سنگ‌های آذرین هستند و وجود ناخالصی‌هایی از عناصری مانند تیتانیوم، آهن، کروم و … باعث رنگی شدن آن‌ها می‌شود. قیمت هر گرم این کانی‌ 20 هزار دلار است.

یاقوت-قرمز

پاینتی

پاینتی یا پیانیت هم شکلی مانند سنگ‌های آذرین و هر گرم آن ۹ هزار دلار قیمت دارد.

پاینتی

پلوتونیوم

یکی دیگر از عناصر موجود درجدول مندلیف که علت نام‌گذاری آن هم از روی سیاره پلوتو در منظومه شمسی بوده است. این فلز ظاهری نقره‌ای دارد و هنگامی که اکسید می‌شود ، رنگ زرد تیره‌ای به خودش می‌گیرد. این فلز برای هر گرم 4 هزار دلار هزینه دارد.

پلوتونیوم

اِل‌اِس‌دی

ال‌اس‌دی نام شیمیایی سخت و طولانی دارد که به همین علت از نام مخفف آن بیشتر استفاده می‌کنند. ال‌اس‌دی در ابتدا دارویی بوده که از یک نوع قارچ انگلیسی به نام ارگون بدست می آمده است.البته این ماده مصرف دارویی ندارد و تنها مواد مخدری است که استفاده مستقیم از آن باعث مرگ نشده است.

همچنین این ماده به نام اسید معروف است و معمولا به صورت مایع عرضه می‌شوند. یگ گرم از این ماده مخدر 3 هزار دلار قیمت دارد.

ال-اس-دی

کوکائین

این ماده هولناک از برگ‌های درخت کوکا بدست می‌آید . در آب حل نیمیشود اما الکل و اتر حلال خوبی برایش هستند. کوکائین یک بی‌حس کننده ضد درد و موضعی است که غالبا در چشم پزشکی و برای بی‌حس کردن قرنیه استفاده می‌شود. اما یکی از استفاده‌های اصلی کوکائین به عنوان ماده مخدری است که معتادان آن را از طریق بینی یا تزریق مصرف می‌کنند. البته این روزها کراک را هم از کوکائین بدست می‌آورند که البته کریستال‌های ارزان‌قیمت و خالص نشده کوکائین است. 215 دلار قیمت هر گرم کوکائین است.

کوکائین

هروئین

 ماده‌ ای است که تقریبا همگی ما می‌شناسیم. ماده مخدری از مشتقات مرفین بوده و به شدت هم اعتیاد آور است. خرید و فروش این ماده تقریبا در تمام کشورهای دنیا غیرقانونی است. حتما برایتان جالب است که بدانید نام هروئین از واژه یونانی هیرو به معنی قهرمان گرفته شده است؛ احتمالا هرکسی از آن استفاده می‌کند، احساس قهرمان بودن را پیدا می‌کند! 130 دلار قیمت هر گرم از این ماده اعتیاد آور است.

هروئین

شاخ کرگدن

متاسفانه برای خود ما هم ناراحت کننده بود که در میان گرانقیمت ترین ماده‌های جهان شاخ کرگدن را ببینیم. این حیوانات عظیم‌الجثه و البته آرام به دلیل داشتن این شاخ‌های گران قیمت شکار می‌شوند و تنها شاخ‌هایشان کنده می‌شود. به علت همین شکارهای بی‌رویه , نسل کرگدن سیاه در غرب افریقا منقرض شده و البته کرگدن سفید نیز اوضاع چندان مناسبی ندارد.قیمت شاخ این حیوانات برای هر گرم چیزی در حدود 110 دلار است.

شاخ-کرگدن

متامفتامین

این ماده که نام تجاری‌اش شیشه است روان‌گردان و محرک اعصاب بوده و تاثیر مستقیمی بر مکانیسم‌های شادی و هیجان مغز دارد. برای هر گرم آن مبلغی برابر با 100 دلار نیاز است.

متامفتامین

پلاتینیوم

یکی دیگر از عناصر جدول مندلیف که از فلزهای واسطه و به رنگ سفید-خاکستری، رسانا و البته شکل‌پذیر است. پلاتین یکی از با ارزش‌ترین فلزات گران‌بها به حساب می‌آید و نامش را نیز از واژه اسپانیایی پلاتینا به معنی «نقره کوچک» گرفته‌اند. بیشترین استفاده این فلز در مبدل‌ها و البته جواهرات است . البته سوخت موتور جت هم از دیگر موارد استفاده این فلز است. 60 دلار قیمت هر گرم از این فلز است.

پلاتینیوم

رودیوم

فلزی کمیاب و سفید رنگ در جدول تناوبی است که مقاومت زیادی در مقابل فرسایش دارد و البته از ویژگی‌های بارز آن درخشندگی و جلای قابل توجه آن است. تولید سالانه این فلز تنها ۳۰ تن در سال است که در مقایسه با تولید ۴ هزار تن طلا و ۲۰۰ تن پلاتین در سال، سهم بسیار کمی دارد و البته فرآیند استخراج آن هم بسیار متفاوت است. افریقای جنوبی اولین و روسیه دومین تولید کننده مهم رودیوم در دنیا هستند. بد نیست بدانید که حتی یک لایه نازک از رودیوم می‌تواند جلا و درخشندگی جواهرات را بالا ببرد و البته مقاومت آن در برابر فرسایش را نیز افزایش دهد. رنگ خالص طلای سفید هم به دلیل وجود رودیوم است. هر گرم از رودیوم 58 دلار قیمت دارد.

رادیوم

طلا

طلا  فلزی نرم و شکل پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود و نیز از محبوبیت بسیاری در میان مردم برخوردار است.

طلا جز کم واکنش‌ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است و به همین علت می‌توان آن را به صورت خالص در طبیعت به صورت تکه‌ای یا دانه‌ای میان سنگ‌ها یافت. ارزشمندی طلا بیشتر به دلیل کمیابی آن، کاربردپذیری آسان، تصفیه راحت، مقاومت در برابر زنگ زدن و خوردگی، رنگ متمایز و واکنش ناپذیری با دیگر عناصر عنوان میشود. این ماده علاوه بر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از جواهرات ، در دندان‌پزشکی، تولید شیشه‌های رنگارنگ و صنایع الکترونیک و سیم‌کشی‌های الکتریکی نیز استفاده می‌شود. بر اساس برخی تخمین ها تا سال ۲۰۱۲ در مجموعه 174 هزار تن طلا استخراج شده است. طلا قیمتی برابر 56 دلار برای هر گرم دارد.

طلا

زعفران

زعفران گیاهی از تیره زنبقیان است که ویژگی سرخوشی را با خودش دارد و امروزه بسیاری از شرکت‌های دارویی اروپایی از آن به عنوان ماده ضد افسردگی استفاد می‌کنند. زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است و ۶ گلبرگ بنفش رنگ دارد که در بعضی موارد ممکن است ارغوانی باشند. زعفران به عنوان طعم دهنده مواد غذایی و همچنین برای رنگ پارچه‌ها استفاده می‌شود، همچنین در طب سنتی به عنوان مُسکن کاربرد زیادی دارد. هر گرم زعفران 11 دلار قیمت دارد.

زعفرانمنبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
  • 1388
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)