از سکه توله هندی چه می دانید ؟

    از سکه توله هندی چه می دانید ؟

از سکه توله هندی چه می دانید ؟ همونطور که مستحضر هستید انواع و اقسام سکه های طلا در داخل کشور خرید و فروش میشن . مرسوم ترین اونها سکه های ضرب جمهوری اسلامی هستن که عبارتند از : سکه کامل طرح قدیم و طرح جدید (امامی) , نیم سکه , ربع سکه و سکه یک گرمی . یادتون باشه سکه هایی که تاریخ ضرب روی سکه 1386 هست , گرونتر از سکه هایی هستن که تاریخ ضربشون مال قبل از این تاریخه یعنی 1385 و 1384 و الی آخر . ضمنا بالاتر از ضرب 86 نداریم . یعنی شما نمی تونید سکه ای پیدا کنید که مثلا تاریخ ضربش مال 1387 و 88 و … باشه .

درباره سکه امامیتصویری از پشت و روی سکه امامی

به جز موارد بالا سکه های دیگری هم پیدا میشه به نام سکه های پهلوی که ضرب شون مربوط به قبل از انقلاب هست و اونا هم کامل و نیم و ربع دارن . حتی اگه بگردید 2.5 و 5 و 10 پهلوی هم می تونید پیدا کنید . سکه های پهلوی و امامی از همه لحاظ مث هم هستن بجز طرح روی سکه . یعنی وزن و عیار و اندازشون مث همدیگس . یادتون باشه سکه های پهلوی دو مدل بانکی و غیر بانکی دارن و اختلاف قیمتی شونم نسبتا زیاده . البته سکه های امامی هم از نوع غیر بانکی داشتن اما دیگه زمینشون خیلی کم شده و معمولا چیزی که توی بازار خرید و فروش میشه از نوع بانکی هست .

درباره سکه طلای پهلویتصویری از پشت و روی سکه پهلوی

نکته ای که بد نیست بدونید اینه که عیار این سکه ها 24 نیست . حتما در جریانید که معادل بین المللی عیار 18 همون 750 هست . حالا معادل بین المللی طلای 24 عیار , 999.9 میشه . ولی این سکه هایی که ازشون نام بردیم عیار بین المللی اونها 900 هست که حدودا یه چیزی مابین عیار 21 و 22 خودمون میشن .

اما سکه دیگری که میخوایم معرفی کنیم اسمش سکه توله هست . اصالت این سکه مال هندوستانه . منتها مدت زیادیه که در ایران هم ازش قالب گیری کردن و ضرب می کنن . عیار این سکه 995 هست و همونطور که می بینید خیلی نزدیک به عیار 24 هست . سکه توله بر خلاف سکه های امامی و پهلوی چندان رایج نیست و ممکنه در هر شهری نتونید اونو تهیه کنید .

درباره سکه تولهتصویری از پشت و روی سکه توله

خانم های نسل قدیم خیلی عاشق این نوع سکه بودن . چون حسابی سنگین و چشم جاری دربیار بود ! ضمنا با این سکه ها گردنبند , دستبند و مدال می ساختن که در تصاویر زیر نمونه های مختلفشو ملاحظه می کنید . اما خانم های جوان چندان علاقه ای به این مدل طلاها ندارن و زیورآلات ظریف رو می پسندن . مگر اینکه بخوان بعنوان کلکسیونی بخرن و نگهداری کنن .

مدال طلای 5 تولهنمونه ای از مدال 5 توله و دستبند یک توله با قاب طلای 18 عیار

همونطور که اشاره کردم عیار سکه توله حدود 24 هست . اما با عیار 18 هم ضرب شده . حتی شخصا نمونه هایی از این سکه دیدم که توخالی و بسیار سبک وزن بودن . بنابراین شما می تونید بنا به بودجه ای که دارید از نوع 24 عیار یا 18 عیار و یا 18 عیار توخالی بخرید .

گردنبند و دستبند تولهنمونه ای از گردنبند و دستبند یک توله با حلقه های طلای 18 عیار

واسه اینکه خستگیتون در بره گوشه ای از مکالمات خودم با یکی از مشتریان عزیزمون که نمی دونستن سکه توله چی هست رو واستون می ذارم .

سکه نوله چیهتصویری از مکالمه بنده با یکی از مشتریان 😀 

نوشته شده توسط : ایمان آزموده

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
  • 26334
  • 4

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (4)

  • ۱۳۹۹/۰۶/۱۴ - ۱۶:۳۹
    اکبرفتحی

    درود.اززحماتی که دراین راستا متحمل شده اید.بسیارمتشکریم

    • ۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۲۰:۰۲
      مدیریت سایت

      سپاس از لطفتون دوست عزیز و گرامی

  • ۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۶:۳۳
    فاطمه میرلو

    سلام خداقوت ، اطلاعات مفیدی بود خیلی ممنون

    • ۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۱۷:۳۱
      مدیریت سایت

      سلام و عرض ادب . سپاس از نظرتون و خوشحالم که براتون مفید واقع شده .