اُِمید به زندگی در کدام کشورها بالاتر است؟

هزینه‌های جهانی بهداشت از سال 1980 به طرز شگفت‌انگیزی افزایش یافته است. با این وجود، در حالی که هزینه‌های بهداشت بین سالهای 1990 تا اویال دهه 2000 سریعتر از رشد اقتصادی افزایش داشته است بعد از رکود سال 2009 از سرعت آن کاسته شده است.

 

: بر اساس بررسی سال 2015 بخش سلامت سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (‌OECD) آمریکا نزدیک به 9 هزار دلار به ازای هر نفر صرف هزینه سالانه در بخش بهداشت و سلامت کرده است که از این لحاظ در صدر قرار دارد. بر خلاف آمریکا،‌ کشورهایی مانند ترکیه و هند، با صرف هزینه سالانه کمتر از هزار دلار به ازای هر شخص در رتبه‌های پایین این رده‌بندی قرار دارند.  بر اساس گزارش اخیر، سهم هزینه‌های بهداشت در کشورهایی که بیشترین هزینه را در این بخش داشته‌اند بین 8.9 درصد تا 16.4 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، هزینه‌های بخش بهداشت بسیاری از حوزه‌ها را پوشش می‌دهد، از حقوق کارآموزان درمان و دستورالعمل های درمانی پرهزینه گرفته تا تولید دارو و تجهیزات بیمارستانی. هر کدام از این حوزه‌ها مقادیر متنوعی از منابع را مصرف می‌کنند. هزینه‌های دارویی بیشترین سهم را در هزینه‌های بهداشت و درمان بر عهده دارد. بر اساس این گزارش کشورهای OECD در سال 2013 در مجموع بیش از 800 میلیارد دلار صرف هزینه‌های دارو کرده‌اند که تقریبا 20 درصد کل هزینه بخش بهداشت بوده است.

تعداد پزشکان و پرستاران از سال 2000 تا کنون تقریبا در همه کشورهای OECD رشد کرده ولی تنها یکی از 10 کشور برتر در هزینه‌های بهداشت سرعت بیشتری نسبت به میانگین OECD در خصوص افزایش مشاغل پزشک و پرستار داشته است. این موضوع احتمالا به این خاطر است که کشورهایی که بیشترین هزینه را در بخش بهداشت دارند در همان زمان تعداد زیادی پزشک و پرستار هم خواهند داشت.

تراکم پرستاران آموزش دیده در تمامی 10 کشور برتر به جز اتریش از میانگین OECD بیشتر بوده است . در سوئیس به ازای هر 1000 شهروند 17 پرستار وجود دارد.

تمامی 10 کشور حاضر در لیست حداقل 8.9 درصد از GDP خود را به بخش سلامت و بهداشت اختصاص داده‌اند. میزان تفاوت بین آمریکا ( رتبه اول)‌و کانادا (رتبه دهم) در این لیست تقریبا زیاد است. کانادا در سال 2013در حدود 10.2 درصد از تولیدناخالص‌داخلی خود را صرف هزینه‌های بهداشت کرده است که میانگین 4.351 دلار به ازای هر نفر را گزارش کرده است،‌ در حالیکه آمریکا با اختصاص حدود 9 هزار دلار برای هر نفر،‌ 16.4 درصد از GDP را در امور بهداشت و سلامت هزینه کرده است.

افرادی که در کشورهای پرهزینه در زمینه سلامت زندگی می‌کنند نیز وضعیت بهداشتی بهتری دارند. برای مثال در 10 کشور پرهزینه در بخش بهداشت و سلامت، 7 کشور نرخ مرگ و میر نوزاد کمتری نسبت به میانگین OECD دارند. به طور مشابه 8 کشور نیز از امید به زندگی بالاتری نسبت به میانگین 80.5 سال کشورهای OECD برخوردار هستند.

به منظور شناسایی کشورهایی که بیشترین هزینه را در بخش بهداشت و سلامت کرده‌اند، وال‌استریت نگاهی به سرانه هزینه بهداشت 43 کشور در گزارش بهداشت 2015 OECD انداخته است. این گزارش به مقایسه وضعیت بهداشت در کشورهای OECD و تعدادی از کشورهای خارج از OECD نظیر چین، روسیه و برزیل، پرداخته است.

میزان هزینه‌های سالانه از سال 1980، امید به زندگی، مرگ‌ومیر نوزاد، نرخ کشیدن سیگار، مصرف سبزیجات میوه‌جات و الکل، و نرخ چاقی همگی در این گزارش آمده است. همچنین تعداد پزشکان و پرستاران و تختهای بیمارستانی و همچنین تعداد مراجعین به بیمارستان نیز بخشی از این گزارش هستند.

یو‌اس‌تودی، کشورهایی که بیشترین هزینه را در بخش بهداشت و سلامت داشته‌اند را مورد بررسی قرار داده است.

1. ایالات متحده آمریکا

سرانه هزینه بهداشت و سلامت : 8713 دلار
درصد هزینه نسبت به جی دی پی: 16.4 درصد
نرخ چاقی‌: 35.3 درصد
امید به زندگی : 78.8 سال

در حالیکه هزینه بیشتر روی بهداشت معمولا منجر به سلامت بیشتر می‌شود ولی این موضوع در مورد آمریکا صادق نیست. در حالیکه آمریکا تقریبا دو برابر میانگین OECD برای هر فرد هزینه کرده است با این وجود آمریکایی‌ها سالم‌ترین افراد روی زمین نیستند. بیش از 35 درصد آمریکایی‌ها از چاقی رنج می‌برند که بالاترین نرخ در تمام دنیا بوده است.  در حالیکه در سال 2000، میزان مرگ و میر نوزادان در آمریکا کمتر از میانگین OECD‌بوده است، امروزه این نرخ بالاتر از میانگین گزارش شده است.

2. سوئیس

سرانه هزینه بهداشت و سلامت : 6325 دلار
درصد هزینه نسبت بهجی دی پی 11.1 درصد
نرخ چاقی‌: 10.3 درصد
امید به زندگی : 82.9 سال

از نظر بهداشت و سلامت جهانی برای هر شهروند، سوئیس بعد از آمریکا بیشترین هزینه را انجام داده است. با این وجود هیچ کشوری در دنیا به اندازه سوئیس تراکم پرستار ندارد. به دلیل نرخ چاقی پایین و مراکز بهداشتی درمانی متعدد، مردم سوئیس با امید به زندگی در حدود 83 سال، سومین کشور از این لحاظ در بین 43 کشور مورد بررسی OECD دارا هستند.

3. نروژ

سرانه هزینه بهداشت و سلامت : 5862 دلار
درصد هزینه نسبت به جی دی پی: 8.9 درصد
نرخ چاقی‌: 10 درصد
امید به زندگی : 81.8 سال

با توجه به توافق با اتحادیه اروپا، تمامی شهروندان حوزه یورو تحت یک سیستم درمانی قرار گرفته‌اند. از این رو ، نروژ 4981 دلار از 5862 دلار سرانه هزینه سالانه بخش بهداشت خود را به منابع عمومی اختصاص داده که بیشترین سهم را در بین کشورهای OECD دارد. با این وجود نروژ از لحاظ تراکم پزشک با 4 پزشک به ازای هر 1000 نفر رتبه چهارم و 17 پرستار به ازای هر 1000 نفر رتبه دوم را در کشورهای بررسی شده در اختیار دارد.

4. هلند
سرانه هزینه بهداشت و سلامت : 5131 دلار
درصد هزینه نسبت به جی دی پی: 11.1 درصد
نرخ چاقی‌: 11.1 درصد
امید به زندگی : 81.4 سال

ساکنان هلند، به غیر از اعضای ارتش ، از سال 2006 و توسط طرح ارائه شده توسط دولت باید خدمات بهداشت و سلامت را خریداری کنند. تنها یک درصد از مردم هلند تحت پوشش بیمه نیستند. سهم 11.1 درصدی هزینه‌های بهداشت و سلامت هلند از GDP، این کشور را از لحاظ درصد سرانه هزینه سلامت بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار داده است. با توجه به وضعیت خوب بهداشت در جامعه، نزدیک به 60 درصد از جمعیت هلند را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند این در حالیست که میانگین OECD از این افراد 43.4 درصد است.

5. سوئد

سرانه هزینه بهداشت و سلامت : 4904 دلار
درصد هزینه نسبت به جی دی پی: 11 درصد
نرخ چاقی‌: 11.7 درصد
امید به زندگی : 82 سال

در سال 1970، امید به زندگی سوئدی‌ها 75 سال بود که در آن زمان بیشترین مقدار بین تمام کشورهای دنیا بود. درحال حاضر با افزایش امید به زندگی این کشور حوزه اسکاندیناوی به 82 سال، سوئد رتبه نهم را در بین کشورهای دنیا در اختیار دارد. با وجود پوشش جهانی بیمه درمانی، سوئدی‌های کمتر به دکتر مراجعه می‌کنند.  بیش از 81 درصد شهروندان سوئدی از سلامت خوب یا بسیار خوب بهره‌مند هستند که جایگاه پنجم را از لحاظ سلامت در کشورهای مورد بررسی OECD نصیب خود کرده‌اند . این موضوع نشان می‌دهد که چرا سوئدی‌ها کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند.

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
  • 940
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)