بفرمایید ; کوکا کولا موجود است !

فروش برندهای مطرح امریکایی در ایران، مخصوصا دو برند پپسی کولا و کوکاکولا که سرآمد تمامی برندهای امریکایی هستند، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چگونه با وجود اینکه سالهای سال ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند، این برندها در ایران موجود بوده و به فروش می‌رسند؟

شرکت کوکاکولا همانند رقیب همیشگی خود پپسی کولا، کارخانه هایی را تحت عنوان سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های ایرانی راه‌اندازی کرده‌اند که سابقه آنها به پیش از انقلاب اسلامی ایران می‌رسد.

همچنین این سوالی است که درباره خرید محصولات رسمی (( اپل )) نیز به ذهن می‌رسد. چگونه است که وقتی اپل برای خرید و فروش رسمی محصولات خود حتی به شهروندان ایرانی-آمریکایی در داخل خود آمریکا نیز محدودیت‌هایی اعمال می‌کند، بازهم ایرانیان به‌ سادگی اقدام به خرید محصولات آن می‌کنند؟ کمپانی اپل حتی درصورتی‌که با خبر شود این محصولات به شهروندان ایرانی هدیه داده شده اند ، بازهم از دادن خدمات به صاحبان آنها خودداری می کند. این تبعیض‌های اپل به حدی است که روزنامه (( نیویورک‌تایمز )) ، چاپ امریکا نیز به انتقاد از این سیاست  تبعیض‌آمیز پرداخته و حتی شبکه خبری (( راشاتودی )) با الهام گرفتن از محصولات این کمپانی که همگی با حرف «آی» شروع می‌شوند، از این اقدام با عنوان «آی راسیسم» (نژادپرستی) یاد کرده است.

و اما پاسخ به این سوال ساده است؛ ایران محصولات اپل را به‌صورت قانونی از کشورهایی نظیر امارات متحده وارد کرده و بدین صورت تحریم‌ها را بی اثر کرده است. در واقع تحریم‌های صورت گرفته توسط دولت  آمریکا، به دلیل کاهش ارزش ریال، تنها قیمت این کالاها را بالا برده و زندگی طبقه متوسط را دشوارتر کرده است.

این درحالی است که در طول سال‌های اخیر شاهد حضور برندهای مطرح دیگری همچون : مازراتی , مرسدس بنز , پورشه، بی‌ام‌و ، رولکس، زارا، پوما، فیلا، دیزل، نایک، آدیداس , هیوندای، تویوتا، دل، اچ‌پی، آی‌بی‌ام، سونی، سامسونگ، گوچی و بسیاری از برندهای معتبر دیگر در بازار ایران بوده‌ایم. درواقع هنگامی که صحبت از تجارت جهانی می‌شود تحریم معنایی نداشته و این تحریم ها تنها ممکن است سبب دشواری در انتقال وجه و افزایش قیمت‌ها گردد.

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
  • 1029
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)