‘فنلاند به دارا و ندار ماهانه 800 یورو پرداخت خواهد کرد’

روزنامه ‘کریستین ساینس مانیتور’ گزارش داد: ‘فنلاند که با بیکاری بی سابقه و رشد اقتصادی صفردرصدی دست به گریبان است، قصد دارد تا نظام رفاهی دیوانسالارانه خود را با یک نظام بسیار ساده تر تعویض کرده و ماهانه 800 یورو (بیش از سه میلیون تومان) به تمام شهروندان خود پرداخت نماید.’

این نشریه آمریکایی امروز (دوشنبه) نوشت: دولت فنلاند قصد دارد تا ‘طرح آزمایشی درآمد پایه همگانی’ را در سال 2017 اجرا کند تا امکان پذیری این نظام جدید را که جایگزین نظام مزایای فعلی کشور خواهد شد، محک بزند.
وزارت دارایی فنلاند در گزارشی که پاییز امسال از وضعیت اقتصاد این کشور ارائه داد، نوشت که این کشور 5.5میلیون نفری با نرخ بیکاری 10 درصدی، جمعیت سالخورده و رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.
به اعتقاد وزارت دارایی فنلاند، ‘اقتصاد در وضعیت بسیار سختی قرار دارد.’
باور بر این است که بر خلاف نظام فعلی که با آغاز کسب درآمد، مزایای افراد را لغو می کند، بهره مندی از یک درآمد پایه موجب ترغیب بیشتر مردم به کار کردن خواهد شد. 70 درصد مردم فنلاند با پرداخت هزار یورو در ماه موافقند.
سوئیس نیز که جمعیتی بالغ بر هشت میلیون نفر دارد، مشغول سبک و سنگین کردن پرداخت همگانی است و 49 درصد سوئیسی ها از این ایده حمایت می کنند.
اندیشه پرداخت نقدی به شهروندان دهها سال است که مورد بحث و بررسی قرار دارد و در موارد انگشت شماری در آمریکا و کانادای دهه 1960 و 1970 این ایده آزموده شد.
یکی از مشهورترین آزمایش ها در شهر دوفین (Dauphin) ایالت مانیتوبا کانادا در خلال سال های 1974 و 1979 انجام شد و تمام شهروندان حقوق ماهانه دریافت کردند.
‘اولین ال. فورگت (Evelyn L. Forget)’ اقتصاددان دانشگاه مانیتوبای کانادا است که گزارشی به نام ‘شهر بی فقر’ را در سال 2011 منتشر ساخت. وی در آن گزارش نوشت که پرداخت حقوق ماهانه فقر را کاهش داد و حتی برخی مشکلات بهداشتی دوفین را حل کرد.

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
  • 1088
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)