شیوه محاسبه قیمت طلا چگونه است ؟

شیوه محاسبه قیمت طلا چگونه است ؟

شیوه محاسبه قیمت طلا چگونه است ؟

احتمالا بارها نیز برای شما پیش آمده که قدم به داخل یکی از فروشگاه طلا و جواهر گذاشته و بر فرض مثال قیمت انگشتری را از فروشنده جویا شده اید. سپس فروشنده آنچنان اعداد و ارقام و توابعی را وارد دستگاه ماشین حساب نموده که گویی در پی حل یکی از بزرگترین معادلات دو مجهولی می باشد . موضوع زمانی جالب تر می شود که اگر پدر علم ریاضی جهان را حاضر کنیم او نیز از چگونگی محاسبه قیمت طلا عاجز است!
اما نگران نباشید . هم اینک فرمول اسرار آمیز محاسبه قیمت طلا را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار خواهیم داد . امید است توسط همکاران عزیزمان مورد سوء قصد قرار نگیریم !
در ابتدا باید بدانید هر طلایی که خریداری می کنید علاوه بر مبلغ طلای مصرفی , دارای اجرت ساخت (دستمزد) , سود فروشنده و نیز مالیات ارزش افزوده می باشد.
برای این منظور ابتدا نرخ طلا را با اجرت ساخت جمع نموده , سپس در وزن طلا ضرب کرده و 7% سود فروشنده و 9% مالیات ارزش افزوده را نیز به آن اضافه می نماییم.پس طریقه محاسبه به این صورت می باشد :
(نرخ طلا + اجرت ساخت) × وزن + 7% + 9% = نرخ طلای خریداری شده
برای محاسبه راحت تر نیز می توان از فرمول زیر استفاده نمود.بدین صورت :
(نرخ طلا + اجرت ساخت) × وزن × 1/07 × 1/09 = نرخ طلای خریداری شده

نوشته شده توسط : ایمان آزموده

پی نوشت 1 : در حال حاضر مالیات ارزش افزوده به میزان 9 درصد از مبلغ کل می باشد که ممکن است در سال های آتی , این میزان دستخوش تغییراتی گردد .
پی نوشت 2 : در اکثر شهرها تنها نرخ طلای روز اعلام می گردد (مثلا هر گرم طلای 18 عیار معادل 125 هزار تومان) اما در بعضی شهرهای دیگر , نرخ طلا با اضافه شدن میزان ارزش افزوده به آن اعلام می شود (در این حالت اگر 9 درصد به عدد 125 هزار تومان اضافه نماییم به عدد 136 هزار تومان خواهیم رسید)
پی نوشت 3 : طلاهای سفارشی بر خلاف طلاهای آماده , اجرت ساخت ثابت و مشخصی ندارند و بر اساس نوع کار , اجرت آن ها متفاوت خواهد بود .
پی نوشت 4 : طریقه محاسبه قیمت جواهر (طلاهایی که بر روی آنها از سنگ های قیمتی استفاده شده است ) کاملا متفاوت بوده و بخاطر تخصصی بودن از شرح آنها پرهیز خواهیم کرد .

 

گالری تصاویر

افتتاح کانال طلا و جواهر سایتmastergold.ir

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
  • 17905
  • 13

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (13)

  • ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۶:۴۹
    آرشیو سوالات

    با سلام و خسته نباشید. ممکنه طریقه محاسبه طلای بدون اجرت رو هم بگید.

  • ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۶:۵۰
    آرشیو سوالات

    با سلام. ممکنه شیوه محاسبه قیمت طلای دست دوم رو هم بگید.

    • ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۷:۵۲
      مدیریت سایت

      با سلام خدمت شما کاربر گرامی
      برای محاسبه طلای مستعمل کم اجرت از روش بالا استفاده میشود.با این تفاوت که میزان اجرت دریافت شده از شما کمتر میباشد.
      اما برای محاسبه طلای مستعمل بی اجرت فقط از شما سود و مالیات دریافت میگردد و اجرتی اخذ نمیشود. بدینصورت :
      نرخ طلا × وزن × 1.07 × 1.09 = نرخ طلای مستعمل بدون اجرت

  • ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۷:۵۳
    آرشیو سوالات

    سلام جناب آزموده. طریقه محاسبه قیمت جواهرات چه طوریه؟ اگر اونو هم شرح بدبد ممنون میشم.

    • ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۷:۵۵
      مدیریت سایت

      سلام کاربر گرامی.
      محاسبه جواهرات همانند طلا نیست که کاملا مشخص و واضح باشد.اما بصورت کلی قیمت طلای خالص و قیمت سنگهای به کار رفته شده و اجرت ساخت پایه طلا بهمراه اجرت سوارکاری سنگ ها و اجرت آبکاری همگی با یکدیگر جمع خواهند شد و در سود مورد نظر جواهر ضرب میشوند.

  • ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۷:۵۶
    آرشیو سوالات

    با عرض سلام و خسته نباشید جناب آقای آزموده.
    بنده یکبار از طریق ایمیل مزاحم شدم اما جوابی از سوی شما دریافت نکردم. با توجه به اینکه ارزش افزوده در طلا همان اجرت ساخت محسوب میشود پس 9% مالیات باید فقط از اجرت ساخت دریافت گردد اما متاسفانه همکاران شما 9% را از مبلغ کل محاسبه مینمایند.سپاسگذار میشوم اگر دراینباره توضیحاتی ارائه نمایید.باتشکر.

    • ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۷:۵۸
      مدیریت سایت

      سلام دوست گرامی.
      عذر بنده را پذیرا باشید.ایمیل شما به پوشه اسپم بنده منتقل شده بود و پیام شما را ندیده بودم. کلام شما از بابت مالیات از اجرت کاملا متین و صحیح است و اتفاقا این سوال بطور مکرر از بنده پرسیده میشود. در باب این موضوع روسای اتحادیه های سراسر کشور ماه ها در پی حل آن بوده اند تا مالیات ارزش افزوده فقط از اجرت ساخت دریافت گردد اما متاسفانه هنوز سازمان مالیات کشور با این موضوع موافقت نکرده اند. امیدواریم در آینده نزدیک این معضل حل شده تا هم قیمت نهایی برای خریدار کاهش پیدا کند و هم به تبع آن باعث رونق بازار طلا گردد.

  • ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۲۱:۱۵
    حسن شیخ

    سلام و خسته نباشید
    سوال من اینه که وقتی میخواهیم طلا رو بفروشیم با چه فرمولی محاسبه میشه ؛ فقط اجرت کم میشه یا مبلغ دیگه ای هم کسر میکنن ؟ شنیدم عیار 740 حساب میکنن ؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    • ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۰:۵۱
      مدیریت سایت

      سلام دوست گرامی . وقت بخیر .
      عرفش اینطوریه که بصورت مثقالی از مشتری خریداری میشه . بله درسته با عیار 740 . اونم بخاطر اینه که گاها طلاها جرم میگیرن و یا اینکه ممکنه لحیم طلا داشته باشن که اون لحیم طلا , عیارش از خود طلا پایینتره .
      اما اگر بخوام به شکل ساده تری براتون توضیح بدم , از نرخ طلای روز چندین هزار تومان پایینتر ازتون خریداری میشه که اون مقدار هم بستگی به نوسانات طلا داره .
      مثلا اگر نرخ طلا ثبات داشته باشه , ممکنه حدود 5 هزار تومان کمتر خریداری بشه .
      اما اگه نرخ طلا هر لحظه کم و زیاد بشه , ممکنه در هر گرم تا حدود 10 هزار تومان هم کمتر خریداری بشه .
      این نکته هم عرض کنم که حتی اگه منم که طلافروش هستم , بخوام به همکارم طلا بفروشم , به همین شکل ازم خریداری میشه . اما چون ما همکار هستیم , نسبت به مشتری معمولی یه ذره از من بهتر میخرن . ولی در هر صورت از منه طلافروش هم بصورت 740 خریداری میشه و چندین هزار تومان کمتر از نرخ طلای روز .

  • ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۰:۲۶
    سامان

    با عرض سلام,قیمت طلای دست دوم هنگام خرید از طلا فروشی چگونه حساب میشه؟

    • ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۱۲:۵۸
      مدیریت سایت

      سلام دوست گرامی . وقت بخیر .
      بر خلاف خرید طلای نو که قانونش مشخصه , خرید طلای دست دوم قانون مشخصی نداره . کما اینکه از طرف اتحادیه ممنوع اعلام شده .
      در هنگام خرید طلای نو , شما علاوه بر پول طلا , اجرت ساخت و 7 درصد سود و 9 درصد مالیات پرداخت می کنید .
      اما جدا ازینکه فروش طلای دست دوم ممنوعه . همونطور که گفتم روال مشخصی هم نداره . یعنی اینکه ممکنه یه فروشنده اجرت ساخت نگیره اما سود و مالیات بگیره . فروشنده دیگری اجرت ساخت بگیره اما سود و مالیات نگیره . بعبارتی دریافت اجرت و سود و مالیات توسط خود فروشنده تعیین میشه . ممکنه ببینه اون طلایی که داره میفروشه خیلی تمیزه و بابتش اجرت و سود و مالیات بگیره (البته اجرت کمتر از حد عرف ) . از طرفی ممکنه ببینه اون طلا چندان تعریفی نیست و ممکنه حالا حالاها کسی سراغش نیاد و با کمترین سود به مشتری بفروشه .

  • ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ - ۰۳:۴۷
    م

    سلام بررسی فرمول
    اگه فرمول (اجرت طلا +قیمت طلابرحسب وزن به نرخ تابلو+۷%+9%
    اینجوری فرض بگیرید ۵میلیون شده قیمت طلا به وزن درقیمت تابلو به اضافه اجرت …….حالا اگه ۵ میلیون رو بعلاوه ۷٪و بلافاصله بعلاوه ۹٪کنیم میشه ۵ میلیونو ۸۳۱ هزار تومن

    ولی ۷ در ۵ میلیون میشه ۳۵۰ و ۹ درصد ۵ میلیون میشه ۴۵۰ مجموعا میشه ۵میلیونو ۸۰۰
    بدونید در فرمول حق ندارید مالیات سود رو بگیرید و یا سود مالیات……..باید جدا درصد بگیرید و جمع کنید که همکاراتون این کار رو نمیکنن….

    • ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ - ۲۱:۱۷
      مدیریت سایت

      سلام دوست گرامی . ممنون از توجهتون .
      خب اولا بدونید که نحوه محاسبه از سوی اتحادیه به همکاران ابلاغ میشه .
      ثانیا خود همکاران به این فرمول اعتراض دارن و سالهاست دارن تلاش میکنن مالیات از سود و اجرت گرفته بشه و نه از ارزش طلا . بر این اساس مالیات کمتری از خریداران دریافت میشه و به نفع خریداران خواهد بود . اما دولت گرامی و اداره مالیات با زیرکی هرچه تمامتر و نقشه ای ماهرانه , مردم رو در مقابل طلافروشان قرار دادند . تحت این عنوان که طلافروشان , قصد دادن مالیات ندارند . جالبتر اینکه نظرسنجی ها در رسانه ها بصورتی حرفه ای طراحی میشه و معمولا پرسیده میشه که آیا موافق پرداخت مالیات از سوی طلافروشان هستید یا خیر و طبیعتا تمام مردم پاسخ بله رو ارسال میکنن . در حالیکه اکثر مردم نمیدونن اون مالیات توسط خودشون به طلافروشان داده میشه و توسط طلافروشان به اداره مالیات پرداخت میشه .
      هرسال از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس , قولهایی جهت اصلاح این فرمول و قانون داده میشه اما بشخصه بعید میدونم اصلاح بشه . چونکه دولت بشدت با کمبود بودجه مواجه هست و هرگز بیخیال این مبالغ شیرین نخواهد شد .