معادلات بازپرداخت وام 25 میلیونی خودرو بهم خورد/ 4 سال ماهیانه 708 هزار تومان

گر چه متقاضیان دریافت وام 25 میلیون تومانی خودرو تصور می‌کردند که با آنچه رییس کل بانک مرکزی برای این تسهیلات با بازپرداخت 7 ساله اعلام کرده است شاید بتوانند با پرداخت قسط حدود 500 هزار تومانی صاحب خودرو شوند، اما آخرین اعلام مدیران بانک مرکزی حاکی از کاهش دوره بازپرداخت و به تبع آن افزایش میزان اقساط ماهانه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اطلاعیه اخیر بانک مرکزی و به دنبال آن اظهارات مدیرکل اعتبارات این بانک چندان با آنچه از ابتدا در مورد تسهیلات جدید خودرو که قرار است در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی اجرایی شود همخوانی ندارد.

رییس کل بانک مرکزی در نشست خبری که به همراه وزیر اقتصاد و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تشریح بسته تسریع رونق اقتصادی برگزار شد رسما اعلام کرد که تسهیلات جدیدی برای فروش اقساطی خودرو با اعتبارات بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. سیف اعلام کرد که این تسهیلات تا 80 درصد و حداکثر تا 25 میلیون تومان قیمت خودرو را تامین کرده و با دوره هفت ساله و با سود 16 درصد بازپرداخت می شود.

رییس کل بانک مرکزی شرایط سود وام 25 میلیون تومانی را این گونه توضیح داده بود که نرخ مورد نظر 16 درصد است که بانکها اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودروساز با نرخ 16 درصد تنزیل و خریداری می کنند و بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ 14 درصد برای بانکها تامین می‌کند و البته این موضوعی بود مورد تصویب شورای پول و اعتبار نیز قرار گرفته بود.

در این حالتمحاسبات نشان داد که متقاضی برای دریافت تسهیلات 25 میلیون تومانی با دوره بازپرداخت 7 ساله و سود 16 درصد باید ماهانه حدود 496 هزار تومان طی 84 ماه پرداخت کند.

امااطلاعیه‌ای که اخیرا بانک مرکزی در مورد اجرایی شدن سیاست اعتباری منتشر کرد و اظهار ات امروز مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی نشان داد که همه متقاضیان خرید خودرو نمی توانند از شرایط 7 ساله و قسط حدود 500 هزار تومانی برخوردار شوند. این در حالی است که میر محمد صادقی اعلام کرده است که اقساط وام خودرو با سود 16 درصد ماهانه 708 هزار تومان خواهد بود.

در این شرایط محاسبات نشان می دهد که دوره بازپرداخت تسهیلات 25 میلیونی خودرو از 7 سال به چهار سال کاهش یافته است که خود موجبات افزایش میزان اقساط را فراهم می آورد موضوعی که حتی در زمان اعلام قسط 500 هزار تومانی با دوره 7 ساله هم چندان مورد پذیرش تمامی متقاضیان قرار نگرفته بود.

بر این اساس در دوره 7 ساله با سود 16 درصد متقاضی باید در مجموع حدود 16 میلیون تومان و در دوره چهارساله حدود 9 میلیون تومان سود بابت خرید خودرو برگرداند.

از سویی دیگر دوره بازپرداخت 7 ساله ای که قبلا رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود و بسیاری از مخاطبان این تسهیلات به آن امید داشتند کاملا رد نشده است. بلکه در اطلاعیه بانک مرکزی اعلام شده که در این شیوه متقاضیان می‌توانند از تاریخ هجدهم آبان 1394 با مراجعه مستقیم به نمایندگی‌های مجاز نسبت به خرید دستگاه موردنظر اقدام کرده و بخشی از بهای دستگاه را به صورت نقد و مابقی را حداکثر تا 250 میلیون ریال (که بیش از 80 درصد بهای آن نباشد) در قبال ارایه اسناد تجاری ( اقساط حداکثر 84 ماه با احتساب سالانه 16درصد به صورت چک یا سفته) به نمایندگی مجاز پرداخت کنند.

همچنین اعلام شد که خودروساز اسناد تجاری دریافتی از مشتریان را ظهر‌نویسی کرده و به بانک‌های عامل ارایه می‌کند. بانک‌های عامل اسناد تجاری ارایه شده از سوی خودروساز را که سررسید آنها کمتر از چهار سال باشد، با نرخ 16 درصد خریداری کرده و مبلغ موردنظر را به حساب خودروساز واریز می‌کنند.

این توضیح هم آمده بود که خرید خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی (کمباین و تراکتور) با اقساط حداکثر هفت ساله امکان پذیر است.

بر این اساس به نظر می رسد خرید خودروهای سواری با دوره بازپرداخت چهار ساله و ماهانه 708 هزار تومان خواهد بود و دوره حداکثری آن یعنی 7 ساله مشمول تمامی خودروها نخواهد شد.

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

برچسب ها: ,
  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
  • 1053
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)