مفت و و مجانی صاحب شغل شوید

هنوز بیشتر مردم و مسئولان، اشتغال را در استخدام دولتی یا کارخانجات بزرگ خصوصی می بینند، غافل از اینکه مسیر بهتری هم برای حل این معضل وجود دارد.

 

به گزارش سرویس “اقتصادی جام نیوز”، تصور عمومی این است که یک برگه کاغذی به نام ‘مدرک’، مجوز عبور از هفت خوان استخدام است و هیچ راه قابل دسترسی دیگری برای کسب شغل و درآمد وجود ندارد.
برپایه همین تصور نادرست از اشتغال است که مدرک گرایی در نهاد جامعه ریشه دوانده و سال های اخیر حتی به مدرک فروشی هم رسیده است.

 

خیلی ها معتقدند مهم نیست درون مدرک دانشگاهی چه نوشته باشد اما هرچه مقطع آن بالاتر باشد، راحت تر به شغل و درآمد می رسی.

 

غرق شدن مدرک دانشگاهی در سیل دانش آموختگان بیکار

البته سیل عظیمی که با دانش آموختگی میلیون ها دانشجو در جامعه به راه افتاده، استخدام دولتی را غرق کرده و مدارک تحصیلی را دست کم تا مقطع کارشناسی ارشد بسیاری از رشته ها، بی اعتبار ساخته است.

 

در واقع کم نیستند لیسانس ها و فوق لیسانس هایی که به دلیل نداشتن مهارت لازم در رشته تحصیلی خود، بیکار هستند یا احتمالا در رشته های غیرمرتبط مشغول شده اند.
طبق آمارها، اکنون بیش از 5.5 میلیون دانش آموخته کشور ‘غیرفعال’ بوده و هیچ نقشی در تولید و ارزش افزوده اقتصادی ندارند.

 

گزارش مرکز پژوهش های مجلس در تابستان امسال هم حاکیست که وضعیت نرخ بیکاری تحصیلکرده ها در حالت خوشبینانه 36 و در وضع بدبینانه 48.9 درصد است که بسیار بالاتر از بیکاری دانشگاه نرفته ها است.

 

در چنین وضعی، رسیدن به یک شغل درآمدزا با صرف وقت و هزینه ای ناچیز، حتما خبر خوبی برای بیکارها به ویژه تحصیلکرده های بلاتکلیف است.

 

برای رسیدن به شغل باید جور دیگر دید

واقعیت این است که طی چند هفته یا چند ماه و حتی بدون یک ریال هزینه، می توان به یک شغل بادرآمد رسید؛ البته برای رفتن به سوی این نوع شغل ها باید چشم ها را شست و جور دیگر به آن نگریست.

 

برای این کار باید از فضای بدبینانه و خودساخته ای که در بخشی زیادی از جامعه نسبت به ‘شغل های مهارتی’ وجود دارد، عبور کرد و اسیر نگاه های نامتعادلی که شان اینگونه شغل ها را پایین آورده است، نشد.

 

گام نخست، مراجعه به 700 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی یا حدود 15 هزار مرکز خصوصی و ثبت نام برای فرا گرفتن حرفه مورد علاقه است.

 

در این 15 هزار و 700 مرکز آموزشی کشور، حدود شش هزار حرفه (از خیاطی و آرایشگری گرفته تا تراشکاری و مکانیکی) آموزش داده می شود.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا در این باره می گوید که افراد جویای کار یا متقاضیان ارتقای مهارت، می توانند به 22 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و 250 مرکز آزاد در سراسر کرمانشاه مراجعه و در حدود 500 حرفه موجود در استان ثبت نام کنند و آموزش ببینند.

 

باید چقدر وقت و هزینه بگذاریم؟

اما شاید اولین سوال همه متقاضیان در باره هزینه ثبت نام و مدت دوره ها باشد.
داود ناصری امید در پاسخ به این سوال می گوید: هم دوره های کوتاه مدت داریم و هم بلند مدت؛ ایران و آلمان ( از کشورهای پیشرو در مهارت آموزی) طرح مشترکی را داشتند که به ‘طرح 18 ماهه’ مشهور است.

 

به گفته وی، در این طرح 100در صد کارآموزان جذب بازار کار می شوند اما چون طول دوره آموزش زیاد است و اکثر کارآموزان حوصله این زمان را ندارند، مدت اکثر دوره ها را کوتاه کرده ایم؛ اکنون از دوره 100 ساعته داریم تا هزار و 500 ساعته و 18 ماهه.

 

کارآموزان اگر جزئیات بیشتری می خواهند، می توانند برای اطلاع از مدت زمان حرفه موردنظر خود، به سایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای مراجعه و مدت هر دوره را در سرفصل مربوط به آن حرفه مشاهده کنند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه درباره هزینه دوره ها می گوید: آموزش فنی و حرفه ای در مراکز 22گانه بخش دولتی کاملا رایگان است.

 

البته ظرفیت دوره های دولتی خیلی سریع پر می شود و کارآموزان در اسرع وقت باید اقدام به ثبت نام کنند.

 

البته آنچنان که ناصری امید می گوید، در بخش خصوصی وضع متفاوت و هزینه دوره ها بین 200 هزار تا 10میلیون ریال متغیر است؛ مثلا دوره تئوری آموزش تعمیر تلفن همراه حدود دو میلیون ریال و دوره عملی آن حدود پنج میلیون ریال است.

 

به گفته ناصری امید، کارآموزان این رشته حتی از وسط دوره هم درآمد دارند و جذب بازار کار می شوند؛ الان کارآموزان برخی کارگاه های آموزشی در زمان حضور در کلاس، تعدادی موبایل معیوب را همراه خود می آورند و زیرنظر مربی آنها در کارگاه تعمیر و کسب درآمد هم می کنند.

 

چگونه گواهینامه بگیریم؟

گام دوم شرکت در آزمون 2 مرحله ای است؛ کتبی و عملی.
کارآموزان پس از پایان دوره آموزش، می توانند به سایت www.advari.irantvto.ir مراجعه و در آزمون حرفه مورد نظرشان ثبت نام کنند.

 

به گفته ناصری امید، آزمون های ادواری هر سه ماه یکبار و به صورت الکترونیکی برگزار می شود؛ ‘البته در تلاشیم که سال آینده تمامی آزمون ها به صورت الکترونیکی برگزار شود.’

 

متقاضیان براساس حرفه انتخابی خود، در آزمون کتبی شرکت می کنند و در صورت قبولی و کسب حداقل 50 امتیاز از 100 امتیاز مجاز هستند در آزمون عملی شرکت کنند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه می گوید که نتیجه نهایی آزمون، حاصل جمع ’75 درصد نتیجه آزمون عملی و 25 درصد نتیجه آزمون کتبی’ است.

 

کارآموزان بی سواد هم آزمون کتبی ندارند و شرط قبولی آنها کسب حداقل نمره 70 در آزمون عملی است.

 

نتایج کسب شده در ارزشیابی ها در سه سطح خوب(امتیاز 70 تا 80)، خیلی خوب(80 تا 90) و عالی(90 تا 100) دسته بندی و در گواهینامه مهارت کارآموز قید می شود.

 

افراد جویای کاری که موفق به گرفتن گواهینامه می شود، تقریبا فاصله ای با بازار کار ندارند و به گفته ناصری امید 90 درصد کارآموزان جویای شغل پس از گذراندن دوره های آموزشی جذب بازار کار می شوند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه می گوید، برخی حتی خود تبدیل به کارآفرین شده اند و تا 10 نفر را هم شاغل کرده اند.

 

کارآموزان از روی گواهینامه مهارت هم می توانند برای دریافت تسهیلات مالی اقدام کنند که طی تفاهم نامه سازمان فنی و حرفه ای با بانک ها و صندوق های اعتباری به متقاضیان داده می شود.
شاید به همین دلیل است که ناصری امید تاکید دارد باید فرهنگ مدرک گرایی در جامعه را عوض و مهارت را جایگزین آن کنیم؛ فرهنگی که متاسفانه همچنان بر جامعه سایه انداخته است و هنوز هم رسانه ملی وقتی می خواهد یک خانواده موفق را نشان دهد، اعضای خانواده را مهندس، پزشک و… و از آن طرف یک مکانیک یا تعمیرکار را افرادی کم سواد یا دارای شان اجتماعی پایین معرفی می کند.

 

به طور متوسط سالانه 2 میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه در بیش از 15 هزار و700 مرکز آموزش فنی و حرفه ای زیر نظر حدود 25 هزار مربی آموزش می بینند.

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
  • 1161
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)