چه خبر از طلای زرشوران؟

بعد از یکسال از افتتاح کارخانه طلای زرشوران، نخستین عرضه محصولات این مجتمع معدنی و صنعتی در بورس کالای ایران عرضه شد.

 

به گزارش صدای اقتصاد آبان ماه سال گذشته بود که معدن طلای زرشوران، بزرگترین معدن طلای ایران و خاورمیانه، با حضور معاون اول رئیس جمهور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد. معدنی که قرار بود سه برابر پیش بینی ها طلا تولید کند و بتواند در بازار جهانی معادلات را تا حدودی تغییر دهد. البته در حال حاضر خبری خاصی از این اکتشاف و فروش این محصول و تغییر بازارجهانی نیست.

براساس گزارش سایت معدن زرشوران، نخستین عرضه محصولات مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران هم روز دوشنبه 4 آبان ماه امسال، در بورس کالای ایران عرضه شد. عرضه ۳۰ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار با خلوص متوسط ۹۹۷، نخستین عرضه شمش طلا از بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است که از طریق بورس کالا انجام می شود.

سال گذشته، در صبح روز افتتاح کارخانه و معدن، مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو گفته بود: زرشوران، بزرگترین کارخانه و معدن طلا خاورمیانه است که با ظرفیت 3 تن در سال کار می کند. اما در نظر گرفته شده است که در طرح توسعه دو سال آینده به 6 تن برسد. کرباسیان همین طور ادامه داد: قبلا پیش بینی می شد، این معدن 55 تن طلا داشته باشد، اما الان به 110 تن رسیده است. همین طور مجوزهای حفاری در عمق 10 هزار متری گرفته شده و پیش بینی شده ظرفیت ذخیره طلایش به 150 تن هم برسد.

به این ترتیب، الان بعد از یک سال، نصف راه رفته شده است و تا آبانماه سال 95، تولید طلای این معدن باید به 6 تن رسیده باشد. معدن طلا زرشوران، یکی از بی نظیرترین معادن طلای خاورمیانه است که عیار آن، 5.5 P.P.M است. به این معنا که در هر تن سنگ اکتشافی از این معدن، 5.5 گرم طلا به دست می آید. استاندارد اقتصادی بودن برداشت طلا از یک معدن، 0.5P.P.M است و معدن زرشوران 10 برابر استاندارد جهانی اقتصادی است. میانگین معادن طلای کشور، 1.5 تا 2P.P.M است. این معدن که در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهرستان تکاب جا گرفته است، برای 300 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی خواهد کرد که 120 نفر از آن ها در بخش معدن، و 180 نفر در کارخانه تولید شمش طلا مشغول به کار خواهند شد.

البته در کنار این میزان اشتغال، مسایل زیست محیطی معدن، مردم اطراف و منطقه را نگران کرده بود. چرا که گفته می شود، یکی از اساسی‌ترین مشکل معدن زرشوران وجود ارسنیک بالا در پساب حاصل از معدنکاری است. محمدرضا احمدی، قائم مقام مجری طرح زرشوران درباره تمهیدات زیست محیطی این معدن گفت:  آرسنیک معدن با روش فرایندی که ما انجام می دهیم، به آرسنات آهن تبدیل می شود. این آرسنات در پالپ کارخانه رسوب می کند. خب این آرسنات در طبیعت به صورت ترکیبی خنثی در می آید و هیچ خطری برای طبیعت ندارد. در واقع این رسوب به ترکیبی تبدیل می شود که دوستار محیط زیست است. پس از نظر آرسنیک هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. در بحث باطله ای که بعد از استحصال طلا ایجاد می شود و توده خشکی به وجود می آورد، باید گفت که در باقی صنایع، سد باطله وجود دارد، پالپی که در این فرایند ایجاد می شود به صورت گل آب در می آید و در سد می نشیند. اما در زرشوران این گونه نیست و به وسیله فیتلر پرس هایی موجود، پالپ به صورت یک توده خشک در می آید که حداکثر 15 درصد رطوبت دارد. مزیت این فرایند است که چون در فرایند لیچینگ مایع وجود دارد، با فیلتراسیون این مایع از جامد جدا می شود. پس از آن هم، این آب برگشتی وارد سیستم می شود و وارد محیط زیست نخواهد شد. به عبارتی به صورت یک گردش در مدار بسته عمل می کند. آن مقدار پالپی هم که به صورت توده خشک است، در بستر مناسب رسوب غیرقابل نفوذ 50 سانتی متری با تراکم 90 درصد، انباشت می شود. روی آن هم لایه ژئوممبران که غیرقابل نفوذ است، پوشانده شده تا هیچ عوارضی برای محیط زیست ایجاد نکند.

به این ترتیب، از نگاه احمدی جای نگرانی برای مردم وجود ندارد. به گفته او، این معدن از زمان ساسانیان در حال کار کردن است. در گذشته برداشت ها به صورت زرنیخ انجام می شده، بعد ها هم طلا را به صورت تشویه ای از معدن استحصال می کردند. سالیان متمادی هم روستاییان از همین آبی که از معدن خارج می شده، استفاده می کردند. اما ما در حاضر این آب را مدیریت کرده ایم و در فرایند از آن استفاده می کنیم و ضرری هم ندارد.

از طرف دیگر، کرباسیان هم درباره در مورد مخاطرات زیست محیطی این معدن و کارخانه به سایت صدای اقتصاد گفته بود: این کارخانه برای محیط زیست مشکلی ندارد. همین طور برای جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی 7 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. معدن الان از فیلترینگ های مختلفی استفاده می کند و استانداردهایش هم در نظر گرفته شده است.

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
  • 1034
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)