کسب و کاری با سرمایه 7 میلیون تومانی

اگر برای راه اندازی کسب و کار سرمایه کافی ندارید می توانید از مشاغل خانگی شروع کنید. پیشنهاد ما آشپزخانه آپارتمانی است. کمتر از 7 میلیون تومان سرمایه احتیاج دارید.

آشپزخانه

بنا به درخواست پرتعداد شما خوانندگان محترم زین پس در این قسمت فرصتهای کسب و کار با سرمایه کم نیز معرفی می شود. در این نوبت طرح آشپزخانه خانگی که جزء طرحهای مشاغل خانگی مصوب وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی بوده معرفی شده که برای ان می توانید از صندوقهای حمایتی مانند کارآفرینی و امید نیز تسهیلات قرض الحسنه دریافت کنید. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک، با ما همراه باشید.

معرفی طرح

واقعیت این است که برخی از تولیدات در بیشتر اوقات بازار فروش مناسب و تقاضای زیادی دارند؛ یکی از این موارد ، تقاضای خوراکی ها و تغذیه است که در این میان به طور معمول هر نفر روزانه به حداقل دو وعده غذایی نیاز پیدا می کند که در هنگام مصرف قبل از هر چیز طعم لذیذ، کیفیت و سالم بودن آن غذا در رضایت خاطر فرد نقش ویژه ای دارد. براین اساس ایده آشپزخانه آپارتمانی ازاین جهت مقرون به صرفه است که با حضور یک آشپز خانگی ماهر به راحتی می توان غذاهای متنوع، با کیفیت عالی و قیمت مناسب برای مشتریان فراهم کرد و در صورتی که سایر افراد خانه با یکدیگر در این فعالیت همکاری کنند با یک سرمایه اولیه نه چندان زیاد در یک آشپزخانه معمولی می توان این طرح را اجرا کرد. به طوری که با کمترین هزینه و استفاده از وسایل خانه فقط نیاز به خرید چند وسیله و تهیه مواد غذایی دارد. هرچند از حیث طبخ غذا و به ویژه تنوع غذایی، ایرانیان از دیرباز شهرت جهانی داشته اند، لیکن از بعد کسب وکار خانگی و به ویژه سازگار بودن با محیط امروزین شهری، یعنی استقرار در آپارتمان ایده ای نو قلمداد می شود و با توجه به استقبال خوبی که ازآن می شود چشم انداز مثبتی برای آن پیش بینی می شود.

مشخصات خدمات

کسب وکار آشپزخانه آپارتمانی ، به تهیه و طبخ غذاهای مورد نیاز مشتریان محلی که عموما همسایه ها و کسبه محله و …. می باشد، مبادرت می نماید ، این کسب و کار فاقد یک فهرست غذایی برای اوقات نهار ، شام و صبحانه بوده و خدمات این آشپزخانه آپارتمانی بیشتر بر پایه تقاضا و خواسته مشتریان صورت می پذیرد.

متقاضیان این کسب وکار را بیشتر خانمهای کارمند ، کسبه محل و همسایگان که به دلایل مختلف فرصت آشپزی برای خود و یا خانواده را نداشته و از طرفی از غذاهای آماده و اصطلاح فست فودی نیز گریزان هستند ، تشکیل می دهند.

در این فعالیت به دلیل نیاز زیاد به مواد غذایی مانند برنج ، روغن، گوشت و حبوبات بهتر است این مواد به صورت عمده از بازار و بدون واسطه تهیه شود.

فرآیند ارائه خدمات

مشتریان این کسب وکار می بایست نسبت به اخذ کد اشتراک مبادرت نمایند و شب قبل نسبت به سفارش غذای مورد علاقه خود اقدام نمایند . سفارش غذا به صورت تلفنی صورت گرفته و با پیک موتوری به دست مشتری می رسد. هر پیک موتوری دارای یک صندوق سیار پیشنهادات و انتقادات است که مشتریان می توانند علاوه بر تماس تلفنی، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را به آشپزخانه اعلام کنند. توزیع پرسشنامه نظرخواهی و تبلیغ کسب و کار در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. این اقدام ممکن است در ابتدا خیلی سودآور نباشد، اما از آنجا که هزینه زیادی صرف آن نکرده اند ، خیلی برای شما بار مالی به دنبال نخواهد داشت. نمونه ای از سوالاتی که می توانید به منظور شناساایی نیازهای مشتریان و در نتیجه تصمیم برای انتخاب نوع محصولات خود بپیرسید در ادامه آمده است.

–         آیا ترجیح می دهید که رژیم غذایی شما بیشتر پروتئینی باشد یا گیاهی؟

–         آیا در رژیم غذایی خود ازمکمل های غذایی نظیر سالاد یا ترشی استفاده می کنید؟

–         – تا چه حد به یک رژیم سالم غذایی اهمیت می دهید؟

–         – در محیط کار هم از غذای خانگی استفاده می کنید؟

–         -آیا تا کنون به عنوان جایگزین از خدمات و غذاهای آشپزخانه خانگی برای مهمانیهای خود استفاده کرده اید؟

–         چه نوع ترکیب غذایی را بیشتر می پسندید؟

–         تا چه حد حاضرید برای یک وعده غذای تهیه شده در آشپزخانه خانگی هزینه کنید؟

–         در صورتی که بخواهید سفارش غذایی بدهبد ترجیح اولیه شما مراجعه به مراکز تهیه غذای خانگی یا رستوران؟

این سوالات و سوالاتی نظیر آن به شما در ارایه خدمات بهتر ، شیوه های بازاریابی ، قیمت و.. کمک می نماید.

شما میتوانی این سوالات را در مغازه های خواربارفروشی واقع در محدوده همسایگی خود ، مجتمع ها و یا شهرک های بزرگ از افراد بپرسید.همچنین چنانچه وبلاگ یا سایتی دارید می توانید یک برنامه نظرسنجی کوچک در آن پیاده کنید. تالارهای گفتگو ، کلوپ اینترنتی و هر آنجا که می دانید طیف وسیعی از مشتریان بالقوه شما، مثلا زنان مراجعه می کنند،فضای مناسبی جهت دستیابی به پاسخ والات شما و در نتیجه مشخص نمودن خصوصیات ، ویژگی ها و بازار احتمالی شماست.

نوآوری طرح

نکته قابل توجه دراین آشپزخانه اهمیت دادن به سلامت مشتری و استفاده از نظرات یک کارشناس تغذیه به عنوان مشاور است. بدین صورت که تحت نظر او یک بروشور با عنوان تغذیه سالم تهیه و با هر پرس غذا به مشتری تحویل داده می شود. در مورد غذاهایی که تهیه می شود ، سعی کنید تا تمام مواد ضروری و مورد نیاز بدن فراهم شود. این کار موجب افزایش رضایت مشتری و درنتیجه افزایش تعداد آنها را موجب می شود. در ضمن فرهنگ تغذیه سالم در بین افراد گسترش می یابد زیرا متاسفانه در کشور ما خوردن غذا صرفا به دلیل رفع گرسنگی صورت می گیرد و کمتر کسی به بهداشت تغذیه اهمیت می دهد و همین امر موجب بسیاری از بیماری ها مانند افزایش چربی و فشارخون ، بیماری دیابت و افزایش وزن خواهد بود.

 

برای تهیه مواد اولیه می توان مواد را از جایی تهیه نمود که علاوه بر کیفیت بالا دارای قیمت مناسب هم باشند تا استفاده از این کواد علاوه بر جلب رضایت مشتری از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشد.برای تهی برنج به دلیل مصرف بالای ان اکثر غذاها و اهمیت بالای کیفیت ان به صورت مستقیم خریداری می شود که به دلیل عدم وجود واسطه قیمت تمام شده آن حداقل خواهد بود. در ضمن کیفیت ان هم بسیار مرغوب و مناسب است. به بیان دیگر هرچه در هنگام خرید مایحتاج و اقلام مواد اولیه از فروشندگان واسطه ای کمتری استفاده شود طبعا عایدی بهتری حاصل خواهد شد.

گوشت هم به صورت هفتگی از کشتارگاه تهیه می شود تا علاوه بر سالم بودن آن قیمت مناسبی هم داشته باشد.

روغن و حبوبات هم از بازار تهیه می شوند زیرا به دلیل خرید عمده می توان تخفیف مناسبی گرفت.

تمام مواد ذکر شده را بجز برنج را بصورت هفتگی تهیه می کنیم تا در نگهداری آنها دچار مشکل انبارداری نباشیم و فضای کمی را اشغال کنند. از انبار منزل که در پارکینگ آپارتمان موجود است هم می توان به عنوان انبار برنج استفاده کرد.

اما سبزیجات مورد استفاده در این آشپزخانه باید روزانه خریداری شود زیرا استفاده از سبزیجان تازه در پخت ، غذا را بسیار خوش عطر و با طعم لذیذی می کند در حالی که کیفیت تمام ویتامین های آن حفظ شده است.

این موارد در جذب رضایت مشتری بسیار حائز اهمیت است. مهمترین هدف

آشپزخانه این است که غذای سالم و با ارزش غذایی بالا و دربردارنده تغذیه سالم را در بین افراد جامعه ترویج دهد

انتخاب نام تجاری

برای اینکه بتواند برای کسب وکار خود مجوز لازم را دریافت نمایید لازم است برای آن نام تجاری مناسبی انتخاب کنید. نام ، به شما کمک می کند تا بتوانید با مشتریان ارتباط برقرار کرده و خود را به آنها بشناسانید . در انتخاب نام تجاری ، بهتر است اصول و ضوابط را رعایت نمایید.

بهتر است نام تجاری دارای مهنای مناسب باشد و تا حدودی بتواند ماهیت کار را نشان دهد. برا یمثال برای فعالیت های مرتبط با خدمات آشپزخانه آپارتمانی انتخاب نامی غیر مرتبط توصیه نمی شود، چراکه ذهن شنوندگان و افراد در اولین مواجهه می بایست ترویج یک کسب و کار خانگی با اصول بهداشتی و اطمینان و انرژی سالم به دنبال داشته باشد.

بیان نام تجاری باید ساده و در صورت امکان کوتاه باشد. البته گاهی اسامی بلند نیز موثر واقع می شوند.

امکانات و تجهیزات مورد نیاز

با توجه به اینکه این آشپزخانه در یک آپارتمان مسکونی ایجاد می شود و افرادی که دراین طرح فعالیت می کنند ساکنان همان خانه هستند از تمام امکانات آشپزخانه خود استفاده می کنند تا نیاز به تهیه وسایل زیادی نباشد. تنها تجهیزات اضافی مورد نیاز شما یک خط تلفن و گوشی می باشد.

نیروی انسانی مورد نیاز

از آنجایی که این طرح ، خانگی است بنابراین از تمام توانایی هایی که افراد خانواده دارند در پیشبرد هدف استفاده شده و تمامی افراد خانواده علاوه بر مسئولیت خود، یه یکدیگر نیز کمک می کنند.

هنر آشپزی در خانواده های ایرانی دارای جایگاه ویژه ای است و اکثر خانم های ایرانی در امر آشپزی دارای مهارت های ویژه ای هستند بنابراین بهتر است از خانم ها به عنوان سرآشپزاستفاده شود. در صورت توسعه کسب وکارتان می تواند از سایر همسایگان و دوستان علاقمند نیز جهت همکاری دعوت به عمل آورید تا مهارت و فضای آشپزخانه خود در جهت تامین غذای مشتریان شما استفاده کنند. شبکه همکاران همه افراد و یا مشاغلی هستند که به طور مستقل فعالیت می کنند ولی برای راه اندازی یا اداره کسب وکار خود با آنها همکاری می کنید. این افراد یا مشاغل براساس توافق فیمابین، فعالیت هایی را در ارتباط با خدمات مربوطه انجام می دهند و دستمزدی را دریافت می کنند . مزیت چنین رویکردی در اداره یک کسب وکار این است که شما تنها زمانی دستمزد پرداخت می کنید که فعالیتی انجام شده باشد. در ابتدای کار هنوز معلوم نیست حجم کار چه میزان باشد و یا احتمالا کم است ، این شیوه همکاری کمترین هزینه را برای یک کارآفرین دارد. مزیت دیگر این است که شما به محل خاصی برای انجام فعالیت ها نیاز ندارید.

سرمایه مورد نیاز

این کسب وکار به سرمایه بسیار کمی نیاز دارد . شما می توانید آن را با پس انداز شخصی یا وام بانکی تامین کنید. بر اساس تحقیقات دریک آنلاین برای راه اندازی یک آشپزخانه خانگی به کمتر از ۷ میلیون تومان احتیاج دارید.

برای راه اندازی هر کسب و کاری به سرمایه ثابت برای خرید تجهیزات نیاز دارید که نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود و در واقع دارایی شما از حالت نقدی به صورت غیر نقدی تبدیل می شود وامکان کسب درآمد را برای شما فراهم میکند . سرمایه در گردش شامل مجموع هزینه هایی است که شما در یک دوره کاری باید بپردازید تا درآمدی حاصل شود و بعد از آن درآمد حاصله بخشی به صورت سود کسب وکار و بخشی جایگزین هزینه ای انجام شده می شود و این چرخه همواره ادامه دارد.

مخاطرات و آفت های این شغل و نحوه پیشگیری آنها

یکی از بزرگترین خطرات این کسب و کار این است که غذا باید با توجه به خواست و ذائقه مشتریان طبخ شود تا رضایت آنها را جلب کند از طرفی باید قیمت غذاها به نحوی باشد که قشر متوسط جامعه توانایی پرداخت پول آن را داشته باشد تا مشتری دائم آشپزخانه گردند.

اما یکی از مشکلات دیگر این است که تهیه کنندگان غذا به محض پیدا کردن جایگاه مناسب در بازار ، سعی می کنند با کم کردن کیفیت ،سود دانسته باشد ولی در مورد این محصول نکته قابل تامل آن است که اگر کیفیت غذا پایین بیاید بلافاصله، آشپزخانه ، مشتری های خود را از دست می دهد که در این صورت به شدت ضرر خواهد کرد پس باید همیشه کیفیت غذا در الویت قرار داشته باشد حتی در مواقعی که تورم و مسلما قیمت مواد غذایی بالا می رود . البته ( چند ماه اول سال) می توان بالا بردن اندک قیمت غذا این مشکل را حل کرد چون مشتری ترجیح می دهد قیمت بالاتری پرداخت کند اما همان کیفیت سابق و یا حتی کیفیت بالاتر را تجربه کند .

از دیگر مخاطرات این کسب و کار وجود رقبای زیاد اعم از فروشندگان غذاهای سریع، رستوران ها، مراکز تهیه و توزیع کنندگان غذا و …. در بازار است. اما از آنجا که تنوع غذایی اینگونه مراکز کم بوده و دارای لیست غذایی ثابتی بوده و از طرفی مطابق ذائقه هر فرد نمی باشند، لذا به نظر می رسد با ارائع خدمات آشپزخانه آپارتمانی که وجه مشخصه آن پخت غذا مطابق خواست، علائق و ذائقه مشتری است بتوان بازار خوبی را ایجاد نمود.

منبع : ساین اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
  • 1223
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)