۲۲ تا ۴۰ درصد طلای بازار قاچاق است

در حالی رئیس اتحادیه طلا و جواهر ۱۵ تا ۲۲ درصد طلای داخل ویترین ها را قاچاق می داند که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس آماری که اخیرا منتشر شده است ، حدود ۴۰ درصد از طلای موجود در بازار داخلی قاچاق است.
طلای خارجی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد کشتی آرای با بیان اینکه طلای قاچاق هم در مبادلات و هم در ویترین ها وجود دارد ، اظهار داشت: البته میزان آن در مناطق مختلف متغیر و در برخی مناطق صفر است.

وی گفت : وقتی صحبت از قاچاق طلا می شود، دو بخش طلا داریم؛ نخست مواد اولیه یا شمش طلا و یکی هم مصنوعات طلا.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره تولید اظهار داشت: به اندازه سه پنجم مصرف خود تولید می کنیم و مقداری صادرات نیز داریم.
کشتی آرای درباره ورود طلا به کشور گفت: یکی از دلایل اصلی نیاز روز مصرف کننده است که باید حق انتخاب داشته باشد و وقتی این نیاز وجود دارد و مصرف کننده نیز این را طلب می کند، یا باید به صورت قانونی ورود کند که نمی شود زیرا یک ممنوعیتی از قبل از انقلاب برای حمایت از تولید داخلی ایجاد شده است یا اینکه به صورت قاچاق وارد شود که
متاسفانه در حال انجام است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: یکی از راه هایی که قانون گذار می تواند انجام دهد، مجاز شمردن ورود مصنوعات طلا به کشور در شرایطی خاص است.
وی درباره پیامدهای مثبت این کار اظهار داشت: حق و حقوق دولت پرداخت می شود و خلائی که وجود دارد، برطرف می شود و مسئله دوم بحث رقابت در تولید است.
کشتی آرای افزود : در حال حاضر به دلیل تنوع بالا در محصولات و نیازهای زیادی که قشر جوان کشور طلب می کند، نمی توانیم تمام محصولات را خودمان تولید کنیم و نیاز واردات آن کاملا احساس می شود که به رقابت نیز منجر می شود.
کشتی آرای خاطرنشان کرد : در برخی محصولات ، نیازهای ما با تولیدات داخلی برابر شده است؛ مانند انواع النگوها و زنجیرها که در کشور به وفور تولید می شود و نه تنها هیچ وقت وارد نمی شود، بلکه صادر هم می شود.
امین هاشمی کارشناس اقتصادی و پژوهشگر هم با بیان اینکه درصد بالایی از مبادلات طلای ما از طریق قاچاق انجام می گیرد ، اظهار داشت : این موضوع قطعاً به صنعت طلا و سیستم درآمدی ما لطمه می زند.
این کارشناس اقتصادی افزود: نوعی ترویج فرهنگ سوداگرانه در مصرف و خرید و فروش طلا وجود دارد؛ در ویترین های ما طلای قاچاق یافت نمی شود اما در مبادلات وجود دارد! زیرا هنگامی که این طلای قاچاق وارد کشور می شود، نظارت و رصدی وجود ندارد، اما هنگامی که وارد سیستم مبادلاتی می شود، می توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم.

عطاء لله حکیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار داشت : صنعت طلا ، صنعتی پیشرو و موثر در عرصه های اقتصادی و ایتالیا با ظرفیت صادرات 500 تن در سال، کشور نخست دنیا است و پس از آن هند قرار دارد.
وی گفت : بر اساس آماری که اخیرا منتشر شده است ، 25 میلیارد دلار فقط کالای قاچاق وارد کشور می شود و حدود 40 درصد از طلای موجود در بازار داخلی قاچاق است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی این میزان مصرف در داخل کشور وجود دارد و استفاده از طلای اولیه در داخل رقم کمی است، طلا باید وارد شود.
حکیمی گفت : در دوره ای نه چندان دور در دهه 80 جزء صادر کنندگان طلا و جواهرات بودیم اما حالا تبدیل به کشوری وارد کننده شدیم و البته کشورهای حوزه خلیج فارس هم جزو وارد کننده های اصلی طلا هستند که فرصت مناسبی برای ماست.

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
  • 1782
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)