بازار داغ خرید و فروش سکه طلا در تلگرام ! حتما بخوانید

بازار داغ خرید و فروش سکه طلا در تلگرام ! حتما بخوانید

معامله‌گران بازار سکه و ارز به صورت خودجوش گروه‌های مختلفی را در شبکه اجتماعی تلگرام راه‌اندازی کرده‌اند تا پس از بسته‌شدن بازار نقدی ارز و سکه، اقدام به معامله در فضای مجازی کنند.البته قبل از رواج معامله در تلگرام ، معاملات بعد از ساعات کاری بازار و با تلفن انجام می‌شد. با آمدن تلگرام این فرصت برای معامله‌گران ارز و سکه فراهم شد تا بتوانند معاملات خود را تا پاسی از شب پی بگیرند.

در ادامه چکیده ای جذاب از جزئیات این نوع معاملات را از گفت‌وگوی ما با مصطفی قدرتی که یکی از آگاهان این نوع بازارها است بخوانید :

‌در شبکه اجتماعی تلگرام گروه‌هایی ایجاد شده که طلا و سکه را تحت عناوین ” امروزی و فردایی” معامله می‌کنند. این معاملات در چه ساعتی از روز انجام می‌شوند؟
افرادی هستند که بعد از ساعات کاری بازار نقدی ، به‌ویژه برای سکه و طلای آب‌شده، در تلگرام معامله می‌کنند.بهرحال شب‌ها بازار ایران بسته می‌شود، اما بازارهای جهانی باز هستند و اونس طلا و دلار شاهد تغییرات قیمتی و نوسان می‌شوند پس درنتیجه افرادی معاملات خود را در گروه‌های تلگرامی ادامه می‌دهند.
پس ‌به این دلیل که بازار ایران بسته می‌شود و بازارهای جهانی باز است، معاملات طلا در گروه‌های تلگرام انجام می‌شود؟
بله کاملا درست است .
این افرادی که در گروه ها فعالیت میکنند ‌چه کسانی هستند؟
همان هایی هستند که در طول روز در بازار نقدی فعالند.
آنها افراد عادی هستند یا جزو بزرگان بازارند ؟
هم بزرگان بازار و هم افراد عادی سعی می‌کنند بعد از بسته‌شدن بازار نقدی، در این گروه‌ها معاملاتی داشته باشند.
مدیر و ادمین این گروه‌ها چه افرادی هستند؟
بنده مستقیما این گروه‌ها و اعضایشان را نمی‌شناسم.اما آن‌قدر می‌د‌انم که از اشخاص فعال در بازار هستند.
فکر میکنی حدودا چه تعداد از این نوع گروه‌ها در تلگرام فعالیت دارند؟
اطلاعی ندارم.
‌این گروه‌ها منحصرا در تلگرام ایجاد شده اند یا در دیگر شبکه های اجتماعی هم ردی از آنها پیدا میشود ؟
در این یکی دو سالی که من این گروه‌ها را شناخته‌ام، همگی شان در تلگرام بوده‌اند.
‌اعضای این گروه‌ها تنها افراد تحلیلگر و حرفه‌ای هستند یا افراد آماتور هم در آن حضور دارند؟
همه جوری پیدا میشود. اغلب آنها تحلیلگران متبحری هستند و براساس تحلیلات شان ، معامله می‌کنند و میتوان گفت از بزرگان بازار به حساب می‌آیند یا با بزرگان رابطه دارند، اما عده ای هم افراد عادی و آماتور هستند.
‌این گروه ها در زمانی که بازار باز باشد باز هم فعالیت میکنند ؟

معمولا نه .اعضای این گروه‌ها طی روز در داخل بازار فعالیت دارند و سپس وقتی که بازار بسته شد معاملات خود را در گروه ادامه می‌دهند.
‌سازوکار معاملات این گروه‌ها به چه صورت است؟
به این صورت که ابتدا مبلغی را به عنوان مارجین اولیه (سرمایه) نزد شخصی که معاملات را در بازار برعهده دارد، قرار میدهند و براساس این مارجین، معاملات را در گروه‌های مجازی انجام می‌دهند. اینکه فردی از بیرون بازار و بدون هیچ مارجینی بتواند وارد این گروه‌ها شود و فعالیت کند، وجود ندارد.
آن شخصی که مارجین را برعهده می‌گیرد، کیست و چطور تعیین می‌شود؟
معمولا یک شخص شناخته‌شده در بازار است.
‌در کل بازار فقط یک نفر مارجین اولیه افراد را می‌گیرد یا هر گروه، شخص خاصی بعنوان دریافت کننده مارجین دارد؟
نه فرد خاصی نیست.بهرحال این افراد باید در بازار معتبر و شناخته‌شده باشند تا بتوانند کار کنند. برخی اشخاص هم هستند که به آنها کمیسیون‌کار می‌گویند، این افراد معاملات را انجام می‌دهند و حق کمیسیونی را برای خود برمی‌دارند.
‌یعنی آنها افراد قابل اعتمادی هستند که باید مبالغی نزد آنها به عنوان تضمین گذاشت و اعتبار گرفت؟ چه مقدار باید به عنوان مارجین پرداخت کرد و مهمتر اینکه چگونه می‌فهمند چقدر از اعتبار فرد باقی مانده است؟
فعلا مارجین اولیه برای معامله هر بسته سکه ، 2 میلیون تومان است. افراد قابل اعتماد و شناخته‌شده بازار ، مارجین اولیه را دریافت میکنند و البته در جریان معاملات افرادی که مارجین را به او سپرده‌اند ، نیز هستند یا آن کسی که کمیسیون‌کار است و فرد با آن کار می‌کند ، هم حواسش به اعتبار باقی‌مانده هست.
در‌هر بسته چند سکه وجود دارد؟
تعدادصد سکه !
واقعا با مارجین اولیه 2 میلیون‌تومانی می‌شود 100 سکه خرید؟در حال حاضر قیمت 100 سکه نزدیک ٩٢ میلیون تومان می‌شود.چگونه ممکن است ؟
این تنها اعتبار مورد نیاز برای خرید این میزان سکه است. در اوقاتی که قیمت‌ها با نوسان شدید همراه باشند، برای ان افرادی که مارجین اولیه کمی دارند معامله انجام نمی‌دهند، به این علت که مارجین آنها با نوسان قیمتی شدید ، سریع سوخت شده و معامله به ضرر تبدیل می‌شود.
 ‌ورود به این گروه‌ها چه شرایطی دارد؟ باید ابتدا مارجین اولیه را پرداخت و سپس وارد این گروه‌ها شد یا افراد دیگر  هم اجازه ورود را دارند؟
اساسا ورود به گروه بدون مارجین اولیه امکان ندارد. افراد در هر معامله باید کمیسیونی به مدیر گروه پرداخت کنند روی همین حساب شرط اولیه ورود این است که فرد حتما معامله‌گر باشد.
‌آیا وجهی هم در این معاملات جابه‌جا می‌شود؟
نه پولی جابه‌جا نمی‌شود.تنها روی نوسان و تغییر قیمت معامله می‌کنند و فقط مبلغ تغییرات بین افراد جابه‌جا می‌شود.حتی در بازار نقدی هم که معامله می‌کنند الزاما پول، سکه یا طلا جابه‌جا نمی‌گردد بلکه معاملات امروز و فردایی است که به صورت کاغذی انجام می‌شود.
‌این گروه‌ها و معاملاتی که انجام میدهند چه تأثیری روی قیمت‌های بازار نقدی دارند؟
این افراد براساس نظر و تحلیل خودشان در این گروه‌ها معامله می‌کنند. اگر تحلیل شان این باشد که فردا قیمت دلار بالاتر می‌رود برای خرید فردایی (فیوچر) اقدام می‌کنند. این دست معاملات خصوصا در جمعه‌شب و شنبه، که بازارهای داخلی تعطیل است، بیشتر می‌شوند؛ یعنی میتوان گفت معاملات براساس تغییرات بازار جهانی یا اخبار و وضعیت‌ها انجام می‌شود.
ضرر یا سود این معاملات بر چه اساسی تعیین می‌شود؟
ساعت 2 یا 3 بعدازظهر،آن افرادی که نبض بازار را در دست دارند قیمت‌ها را مشخص می‌کنند و بر طبق این قیمت‌ها تسویه روزانه معاملات امروزی باید انجام گردد. تسویه معاملات فردایی هم به فردا موکول می‌شود و براساس قیمت‌هایی که فردا تعیین خواهد شد، تسویه می‌شوند.
‌ چه تضمینی وجود دارد برای گرفتن یا دادن سود و زیان کسانی که در معاملات گروه‌های تلگرامی معامله می‌‌کنند ؟
انجام این معاملات به اعتبار افراد برمی‌گردد و مارجین اولیه افراد هم ضمانت آن است.مثلا اگر فردی در معامله با فردی دیگر ضرر کند، مبلغ زیان از اعتبار و مارجین اولیه او کم می‌شود. بسیاری هستند که وقتی در معامله‌ای ضرر می‌کنند مارجین اولیه آنها هم سوخت می‌شود و حتی بدهکار می‌شوند. خیلی از آنها وقتی پولی نداشته باشند که حق‌کمیسیون بدهند ، کلا از بازار خارج می‌شوند.
عده ای اعتقاد دارند معاملات در این فضاهای مجازی به بازار واقعی خط می‌دهد،آیا شما این مسئله را تأیید می‌کنید؟
نه خط نمی‌دهند. می‌شود گفت معاملات در همان محدوده قیمت‌های بازار نقدی ، کمی بالا یا پایین، انجام می‌شود، مگر زمانی که خبرهای سیاسی تأثیرگذار برسد که در این‌صورت هم با فرض‌نبودن گروه‌های مجازی، بازار نقدی معاملات خودش را انجام می‌دهد و قیمت‌هایی را که باید ببیند، می‌بیند.
‌بانک مرکزی اعتقاد دارد این بازارها سفته‌بازی است و قابل قبول نیست. شما چه نظری دارید ؟
خب امکان دست‌کاری قیمت‌ها در این بازارها وجود دارد؛ بعنوان مثال در ماه گذشته که قیمت دلار رو به بالا حرکت می‌کرد تا جایی که اطلاع دارم، قیمت دلار نقدی از قیمت دلار فردایی بالاتر بوده است. یعنی دلار نقدی پیشاپیش رو به جلو حرکت داشته و قیمت در سفته‌بازی‌ها و کاغذبازی‌هایی که بانک مرکزی می‌گوید قابل قبول نیست، پایین‌تر از نقدی بوده است. پس تأثیر چندانی بر بازار نداشته است.
بازارهای آنلاین ‌در کشورهای دیگر هم به این صورت وجود دارد؟
تنها حساب فارکس است که در آن برابری همه ارزهای معتبر به عنوان فیوچر معامله می‌شود.
البته فارکس یک بازار شناخته شده و بین المللی است. منظور من بازاری به شکل فعلی گروه‌های تلگرام بود.
نه بعید میدانم بازاری غیررسمی ، به این شیوه که در ایران به راه افتاده، جای دیگری باشد. ولی مسئله این است که مثلا 4 سال است می‌گویند بورس ارز راه‌اندازی می‌شود، اما میبینید که عملا اتفاقی نیفتاده است. اگر این بازار راه‌اندازی شود قطعا  سفته‌بازی‌ها کم می‌شوند.
‌درست است که بورس ارز نداریم، ولی آتی سکه داریم. چرا با وجود آتی سکه باز هم سفته‌بازی می‌شود؟
بله فیوچر سکه داریم اما فاصله قیمتی در فیوچر سکه آنقدر کم است که اصلا تأثیری روی بازار نقدی ندارد.

پس باید چطور باشد؟
خب فاصله باید معقول باشد. بعنوان مثال برای فیوچر سکه تیرماه، آخرین فیوچری که وجود دارد، سکه را برای 8ماه آینده فقط 5 هزارتومان بالاتر از سکه نقدی می‌فروشند. یعنی سکه تا 8 ماه دیگر نهایتا فقط 5 هزارتومان رشد می‌کند؟ خب این فاصله نامعقول است دیگر . ما 5 سال است در بازار فیوچر سکه هستیم که هیچ‌گاه فاصله این‌طور نبوده است. قبلا فاصله معقول قیمت سکه با سررسید 8 ماهه 100 هزار تومان بود.
آیا این به نفع خریدار نیست؟
با این شیوه بازار و قیمت‌ها را کنترل می‌کنند. تا پنج ماه پیش بازار اینطور نبود و یک گپ ٧٠ تا ٨٠ هزار تومانی وجود داشت.
آیا در این معاملات ، فردی که سکه را برای تیرماه می‌خرد سکه را تحویل می‌‌گیرد؟
بورس کالا ضامن میشود که سکه را به شما تحویل دهد و اگر به هر دلیلی سکه را تحویل ندهد به قیمت روز سکه ، بهای آن را به فرد می‌پردازد. امروز سکه را می‌خرند و در موعد تحویل ، سکه یا پول آن را تحویل می‌‌گیرید.
‌در یک گروه شاید بالای 100 نفر عضو باشند. آیا سازوکاری هست که این معاملات را ساماندهی کند یا بر اعتبار و مارجین افراد نظارتی داشته باشد؟
معمولا کمیسیون‌کارهایی در این گروه‌ها هستند که حساب و کتاب‌ها را انجام می‌دهند. هر کمیسیون‌کار نهایتا با 4، 5 نفر کار می‌کند؛ چراکه یک نفر نمی‌تواند روی 100 نفر نظارت کند و حواسش باشد که سود و زیان و مارجین اولیه آنها در چه وضعیتی است.
‌یعنی یک گروه 100 نفره می‌تواند ١٠ کمیسیون‌کار داشته باشد؟
البته ، شاید هم بیشتر.
معمولا چقدر پیش‌بینی افرادی که در این گروه‌ها کار می‌کنند درست از آب درمی‌آید و سود می‌کنند؟
سود و زیان در حالت عادی 50-50 است. افراد براساس تحلیل تکنیکال و فاندامنتال معامله می‌کنند و این تحلیل‌ها هم تا حدی درست است. درحقیقت احتمال خطا مثل بازار نقدی زیاد است.
‌ گفتید این بازار از 2 سال پیش شکل گرفته است؟
بنده 2 سال است از بازاری که در این گروه‌ها شکل گرفته ، اطلاع دارم؛ ولی این گروه‌ها چیزی نیست که جدیدا شکل گرفته باشد. پیش از این هم به شکل‌های مختلفی، معاملات خارج از بازار انجام می‌شد؛ مثلا به‌صورت تلفنی معامله می‌کردند.
‌به نظر شما، به‌عنوان یک معامله‌گر بازار و تحلیلگر , وجود بازارهایی از این دست، نیاز است؟
بهرحال باید یک سیستم به‌هم‌پیوسته وجود داشته باشد که معاملات به‌صورت ٢۴ ساعته انجام شود؛ زیرا فعالیت بازار نقدی ما با بازارهای جهانی مطابقت ندارد.
‌چه معنی دارد افراد ساعت یک نیمه‌شب در یک گروه تلگرامی با هم معامله کنند؟
وقتی در بازارهای جهانی معامله انجام می‌شود و مثلا اونس طلا، 50 دلار حرکت می‌کند، معامله‌گر ایرانی هم باید بتواند در این ساعات معامله کند تا جلو ضرر خود را بگیرد.
‌مثل فارکس؟
بله. گرچه به نظرم ایران نمی‌تواند سیستمی راه‌اندازی کند که مانند فارکس به‌هم‌پیوسته باشد و به‌صورت آنلاین و ثانیه‌ای بتواند سودوزیان افراد را حساب کند. در حساب فارکس اگر 70 درصد موجودی و اعتبار حساب افراد از بین برود، حساب به‌صورت اتوماتیک بسته می‌شود و دیگر سفارشات خریدوفروش آن انجام نمی‌شد و حساب نمی‌تواند منفی شود. حقیقتا، راه‌اندازی سیستمی با این مشخصات سخت است. 4 سال است که صحبت از راه‌اندازی بورس ارز است اما هنوز هیچ کاری نکرده‌اند.پس چطور انتظار داشته باشیم بازاری با ویژگی‌های فارکس راه‌اندازی شود.
به نظر شما راه‌اندازی بازاری شبیه فارکس برای طلا چگونه است؟
ببینید برای سکه هم اگر بخواهند یک بازار ٢۴ ساعته راه‌اندازی کنند، سخت است. ساعات کار و روزهای تعطیلی بازار ما با بازارهای جهانی اختلاف دارد، درحالی‌که آمارهای اقتصادی مهم آمریکا و دنیا در روزهای پنجشنبه و جمعه اعلام می‌شود که بازارهای ما نیمه‌تعطیل و تعطیل است.
‌کشورهای دیگر این مشکل را چگونه حل کرده‌اند؟
آنها اغلب در فارکس عضو هستند؛ اما ما به دلیل تحریم ، برای افتتاح حساب و فعالیت مشکل داریم.ضمنا چند سالی هم هست که کلا کار با حساب فارکس در ایران ممنوع شده است.

آدرس کانال تلگرامی طلا و جواهر : telegram.me/mastergold4u 

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
  • 8218
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)