فروش طلای دست دوم ممنوع است !

فروش طلای دست دوم ممنوع است

فروش طلای دست دوم

زیورآلات و مصنوعات طلا که در هنگام فروش به مشتری براساس قیمت طلای روز بعلاوه دستمزد اجرت ساخت ،7 درصد سود فروشنده و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌گردند ، در هنگام خرید از مشتری ، تنها به نرخ طلای روز خریداری می‌شوند و جالب این است که بعضا همان طلای دست‌دوم با قیمت بالاتری دوباره به فروش میرود که به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ، فروش طلای مستعمل یا همان دست‌دوم در طلافروشی‌ها غیر قانونی است و حتما در صورت مشاهده با آن برخورد می‌شود.

بر این اساس کشتی‌آرای درباره‌ چگونگی محاسبه خرید طلا از مردم توسط واحد‌های صنفی طلافروشی گفت : در هنگام خرید طلا از مشتری ، اجرت ساخت و سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده که در زمان خرید از خریدار دریافت شده کسر می‌گردد و تنها مصنوعات طلا براساس وزنی که دارند به نرخ طلای روز خریداری می‌گردند.

همچنین رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره‌ چگونگی خرید زیورآلاتی که در آنها نگین به کار رفته است ، اظهار کرد: اگر نگین‌ها اتمی یا همان بدل باشند در زمان خرید آن از مشتری , وزن نگین‌ها از وزن طلا کم می شود و تنها قیمت طلای خام به نرخ روز از مشتری خریداری می‌گردد.

وی افزود: البته در صورت اصل بودن نگین‌ها , مشخصا قیمت آنها نیز جداگانه محاسبه و مبلغ آنها پرداخت می‌گردد.

در این راستا رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که قیمت خرید نگین‌های اصل در زمان خرید از مشتری توسط واحد‌های صنفی طلا و جواهر , بسیار کمتر از زمان فروش آنهاست ، ادامه داد: واضح و مبرهن است که نگین‌های به کار رفته شده در مصنوعات , در زمان خرید از مردم به عنوان نگین‌های دست دوم و کارکرده محسوب می‌گردند و قیمت آنها طبیعتا کمتر است و در داد‌وستدها این موضوع امری مرسوم و متداول است.

ناگفته نماند که علی‌رغم ممنوعیت فروش طلای مستعمل و دست دوم از سوی طلافروشان ، مواردی مشاهده گردیده است که مصنوعات طلایی که از مردم به قیمت بسیار پایینی خریداری شده اند دوباره با آب طلا جلوه داده شده و شفاف‌تر می‌شوند و مجددا به قیمت بالاتری فروخته می‌شوند و این در حالی است که فروش طلای مستعمل و دست دوم از سوی واحدهای صنفی غیرقانونی است.

ضمنا نکته‌ قابل توجه این است که همان طلای مستعمل و کار کرده  با احتساب سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده مجددا به مردم فروخته می‌شود و تنها با یک محاسبه کوچک می‌توان تفاوت فاحش بین خرید و فروش طلا را محاسبه کرد و در این بین سود‌های زیاد از فروش‌ طلاهای دست دوم  که به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر کاری غیرقانونی است  عاید برخی افراد می‌شود.

آیا با در نظر گرفتن اجرت ساخت های فعلی و میزان سود فروشندگان و مالیات ارزش افزوده , خرید طلای دست دوم مقرون به صرفه تر میباشد؟

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
  • 11766
  • 8

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (8)

  • ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۱۸:۳۴
    136520

    سلام و خسته نباشید
    سوال و راهنمایی داشتم از خدمت شما
    من به کار طلا و جواهر سازی علاقه داشتم خواستم بدونم تو کدوم شاخه اموزش ببینم از نظر درامدی بهتره
    البته با توجه به رشته تحصیلی ام کار طراحی رو دوست دارم ، و همینطور به کار دست هم علاقه دارم ، اما نمیدونم چه کاری هم از نظر سرمایه گذاری و هم از نظر بازار کار و درامد بهتره
    ممنون از راهنمایتون

    • ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۲۲:۳۸
      مدیریت سایت

      سلام بر شما دوست عزیز و گرامی.
      خب اگر بنده بخوام توصیه ای به شما داشته باشم اینه که جواهرسازی رو یاد بگیرید چون در مراحل اولیه نه سرمایه زیادی احتیاج داره و نه فضای زیادی و در هر جایی هم میتونید شروع به کار کنید.اما فروشندگی طلا و جواهرات هم سرمایه زیادی لازم داره و هم اینکه باید مکانی که در اون فعالیت میکنید جای مناسبی باشه که از لحاظ رفت و امد مردم و مشتریان توی چشم باشه .البته اینم اضافه کنم که تا یک جواهرساز خبره بشید به طوری که بهتون اعتماد بشه و هرکاری به شما داده بشه که بسازید یا تعمیر کنید کمی ممکنه زمان ببره.
      اینکه رشته تحصیلی شما هم به طراحی مربوط میشه خیلی عالیه و اگر طراحی جواهرات رو هم بلد باشید یه پوئن خیلی مثبت برای شما محسوب میشه.مخصوصا طراحی با نرم افزارهایی همانند ماتریکس و راینو .
      اگر سرمایه دارید فروشندگی هم کار شیک و تمیز و راحتی هست.
      اگر نکته مبهمی باقی مونده بفرمایید تا پاسخ بدم .

  • ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ - ۱۲:۴۱
    مه رو

    شرایط گروه تلگرامی فروش طلای دست دوم بین خانما انجام میشه چی.مشکلی داره ؟با ۵ درصد سود طلاهانو بین هم دیگه معامله و نعویض میکنن.

    • ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ - ۱۳:۲۳
      مدیریت سایت

      سلام بانوی گرامی .
      در ظاهر خیلی خوبه . اما توی این گروه ها معمولا هیچ شناختی از یکدیگر وجود نداره و اگر طلای بدلی با فاکتور جعلی به شما داده بشه اونوقت تکلیف چیه ؟ سرتون کلاه رفته و حتی ممکنه تا چندین سال بعد که برای فروش یا تعویض اون طلا به طلافروشی مراجعه کنید متوجه نشید که اون طلا بدل بوده .
      توصیه میکنم بیشتر هزینه کنید اما از جای معتبر خریدتون رو انجام بدید .

  • ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۱:۰۱
    عاطفه خدادادی

    من دیروز یک طلای دست دوم خریدم۱۸/۶۰گرمه که به من۸۷۰۰فروخته شده هر طلا فروشی هم بردم قیمت گرفتم میگن ارزشش۷۱۰۰من چه کاری میتونم انجام بدم در جواب این گران فروشی؟

    • ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۰:۰۱
      مدیریت سایت

      سلام کاربر گرامی . وقت بخیر .
      خب ابتدا بهتره پیش همون طلافروش برید و ازشون بپرسید بر چه مبنایی باهاتون اون قیمت رو حساب کردن .
      اگر توضیحاتشون قانع کننده بود که چه بهتر . در غیر اینصورت از طریق اتحادیه طلا و جواهر شهر خودتون اقدام بفرمایید .

  • ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۱۷:۱۹
    سعید رجبی

    سلام یک سری قانون یک سری جاها خوبه یک سری جاها بد
    مثلا من سوالی از شما دارم الان من 4 ساله ازدواج کردم و یک پلاک طلا نگین دار به خانومم هدیه دارن اون خاله خانومم که هدیه داده میگه برگه فروشش رو گم کردم الان منم در به در دنبال پولم و میخوام بفروشم اون طلا هم تعطیل شده الان من یک شهر دیگه زندگی میکنم نباید یک قانونی یک تبضره باشه برای فروش !!؟؟ چه راه حلی داریم
    ایا امکان فروش طلا با فتوکپی کارت ملی هوشمند و فتوکپی شناسنامه و فتوکپی کارت پایان خدمت امکان فروش نیست !!!
    چون وقتی فردی قراره تمام مدارک هویتی خودشو ارائه بده باید یک راهی باشه که بخرن ازش
    شما نمی دونیم چیکار کنم ؟

    • ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۱۳:۳۴
      مدیریت سایت

      سلام دوست عزیز . عذرخواهم که با تاخیر پاسخ میدم .
      بله کاملا حق با شماست و مثالی که زدید کاملا درست و بجا بود .
      باید در این زمینه یک قانون اصولی تدوین بشه و طبق فرمایشات خودتون با مدارک هویتی , برای فروش طلایی که مال افراد هست و فاکتورشو ندارن اقدام کنن .