ابرخودروهای آلمانی در راه ایران

ولکس واگن

پس از نهایی شدن برجام کشورهای آلمان، فرانسه و امریکا و مذاکرات این کشورها برای ورود به صنعت خودرو ایران، در صدر خبرهای مذاکرات خودرویی است که باید دید، مذاکره با کدام یک از این خودروسازان نهایی می‌شود و به نتیجه خواهد رسید.

اما خودروسازان آلمانی، شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند، چرا که خودروسازان فرانسوی به دلیل تجربه ناموفق همکاری با ایران، چندان مورد استقبال خودروسازان کشور قرار نگرفته‌اند. هرچند ساختار صنعت خودرو در ایران به شرکت‌های فرانسوی نزدیک‌تر است اما تکنولوژی بالای آلمانی‌ها در زمینه خودرو، جذابیت لازم را برای همکاری دارد. از طرفی، بحث مشارکت با خودروسازان امریکایی نیز مطرح است، اگرچه خودروسازان این کشور پس از انقلاب اسلامی هیچ مراوده اقتصادی با ایران نداشته‌اند؛ از این رو نمی‌توان روی نهایی شدن مشارکت آنها چندان حساب باز کرد و تایید این مطلب نیز این تعبیر است که روز گذشته اعلام شد، محدودیت‌های واردات خودروهای امریکایی به قوت خود باقی است.

سفر سومین هیات تجاری آلمان به ایران امروز به پایان می‌رسد که در این سفر، مذاکراتی با دو خودروساز بزرگ آلمانی انجام شد. در سفر قبلی آلمانی‌ها به ایران، مذاکرات با دو شرکت خودروسازی بزرگ «دایملر» و «فولکس واگن» شکل گرفت و در این سفر نیز به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران؛ ‌مدیران دو شرکت BMW و MAN آلمان که ساخت ماشین‌های سنگین را برعهده دارد، برای رایزنی و سرمایه‌گذاری در ایران در قالب سومین هیات تجاری به ایران آمدند. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اخیرا اعلام کرد که ایران حاضر است، در تولید اتوبوس و کامیون از موتور آلمانی استفاده کند، به‌شرطی که خودرو نهایی در ایران تولید شود. به گفته وزیرصنعت؛ با توجه به مزیت‌های اقلیمی و طبیعی ایران در زمینه تولید خودرو سبک، سنگین، تجاری، اتوبوس و موتورهای دیزلی و قطعات و لاستیک خودرو همکاری‌هایی انجام خواهد گرفت.

غلام‌رضا رزازی، مدیرعامل شرکت «ایران‌خودرو دیزل» نیز از مذاکرات انجام شده با شرکت «مرسدس بنز» خبر داده و گفته بود: روابط ما با این شرکت به سرعت در حال بهبود و پیشرفت است و در آینده نزدیک شاهد ورود چند محصول جدید از این شرکت به سبد محصولات «ایران خودرو دیزل» خواهیم بود. از سوی دیگر، ظاهرا مذاکرات «آئودی» نیز با خودروسازان ایرانی به تفاهماتی منجر شده است. در این راستا، رییس اتاق بازرگانی صنایع آلمان گفت: زمینه‌های همکاری بسیار زیادی میان ایران و آلمان وجود دارد که خودروسازی، انرژی و حمل‌ونقل از این زمینه‌ها محسوب می‌شود و ظرفیت‌ها برای آن آماده است. «رن هارون» در حاشیه نشست تجاری ایالت باواریای آلمان با فعالان اقتصادی ایران افزود: در شرایط جدید همکاری با ایرانی‌ها، بنا داریم با راه‌اندازی کارخانه‌های مشترک و سپس سرمایه‌گذاری مستقیم، کالای آلمانی را در ایران تولید و علاوه بر داخل کشور در بازارهای اطراف ایران نیز توزیع کنیم.

  نگرانی آلمانی‌ها از بی‌ثباتی نرخ ارز
با این حال مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به جزییات بیشتر مذاکره با آلمانی‌ها و امکان همکاری و مشارکت با خودروسازان این کشور گفت: آلمان یکی از کشورهایی است که قوی‌ترین اقتصاد اروپا را دارد و حجم صادراتش به دنیا بعد از امریکا و چین، جزو 10کشور اول محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه کشورهایی‌ که در دوره سخت تحریم تا حدی روابط خود را با ایران حفظ کرده‌اند در اولویت هستند، تصریح کرد: آلمان در آن دوران به هیچ عنوان ارتباطش را با ایران قطع نکرد؛ اگرچه حجم روابط تجاری کاهش یافت و محدودیت‌هایی ایجاد شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران، به این نکته اشاره کرد که از دیرباز آلمانی‌ها حضور خوبی در صنایع ایران داشته‌اند. در اکثر رشته‌های صنعتی پیشرفته هستند و به نظر می‌رسد همین مساله تمایل به سرمایه‌گذاری با آلمان‌ها را دو چندان می‌کند. وی در پاسخ به اینکه کشورهای مختلفی از جمله کره، ژاپن و فرانسه تلاش دارند تا در حوزه خودروسازی ایران وارد شوند و فکر می‌کنید مشارکت با آلمان‌ها در این حوزه چگونه خواهد بود، به فارس گفت: آلمان در حوزه خودروسازی برندهای مطرحی چون فولکس، مرسدس بنز و بی‌ام‌و، دارند که از بسیاری از برندهای دنیا کیفیت بهتری دارد. در عین حال در هیات تجاری که اکنون در ایران حضور دارند، مدیران شرکت «بی‌ام و» و «ام‌ای ان» که ساخت ماشین‌های سنگین را برعهده دارد، برای سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو حضور دارند. خوانساری از دل‌نگرانی آلمانی‌ها نسبت به عدم ثبات نرخ ارز در بازار ایران نیز خبر داد و گفت: آنها امیدوارند تا قیمت ارز در کشور به یک ثبات نسبی برسد و در عین حال تضمین‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را نیاز دارند و منتظرند تا با برداشته شدن تحریم، فعالیت خود را در ایران آغاز کنند.

  ممنوعیت ورود خودروهای امریکایی
همکاری با آلمانی‌ها در کنار اظهارات اخیر فرانسویی‌ها برای ورود به ایران از جمله مهم‌ترین خبرهای این روزها است که از ابتدای اعلام اجرایی شدن برجام، زمزمه‌های آن شنیده شد اما حالا نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد گفته است: ورود خودروهای امریکایی ممنوع است؛ چرا که معیار استاندارد ما با آنها متفاوت است و بر اساس استانداردهای اروپایی تدوین شده است؛ لذا تا زمانی که خودروهای امریکایی را به لحاظ استاندارد بررسی نکنیم، اجازه ورود آنها را نمی‌دهیم. وی افزود: برای واردات خودرو هم معیار همان استانداردهای اروپایی است و نمی‌توانیم استاندارد کشورهای دیگر را اعمال کنیم. به عنوان مثال خودروهای هیبریدی را شرکت تویوتا برای امریکا و براساس استانداردهای این کشورساخته است. لذا این پرسش مطرح است، زمانی که چنین خودروهایی قرار است وارد ایران شود، بر چه اساس باید مورد سنجش قرار گیرد؟ وقتی ما استاندارد خودروهای هیبریدی را نداریم و نمی‌دانیم چیست و از طرفی آن خودرو علامت استاندارد امریکا را هم دارد، تناقض ایجاد می‌شود. وقتی که خودرویی قرار است وارد کشور شود، واردکنندگان باید در ابتدا مجوز استانداردش را بگیرند. این مقام مسوول اضافه کرد: متاسفانه این بی‌تفاوتی در اخذ استاندارد تولید هم وجود دارد. برخی به یک‌باره می‌آیند و شروع به کشیدن نقشه و طراحی آن محصول تولیدی می‌کنند؛ حالا می‌خواهد خودرو باشد یا هر چیز دیگر و بعد در آخر یاد استاندارد آن می‌افتند، در حالی که در ابتدا باید به فکر استاندارد باشند.

پیروزبخت افزود: ما باید طبق مقررات خودمان که منطبق بر مقررات بین‌المللی است، استاندارد کالاهای وارداتی را تایید کنیم. به عنوان مثال، واردکنندگان در خصوص یک خودرو فقط به ما گفتند علامت استاندارد DOT روی شیشه است. خب به چه اعتمادی ما می‌توانیم اجازه ورود چنین کالایی را به کشور بدهیم؟ من از آقایان خواستم دست‌کم یک شیشه مشابه این خودرو را وارد کنند تا بر اساس معیارهای سازمان ملی استاندارد آزمایش کنیم.

  تجربه نامطلوب همکاری با فرانسوی‌ها
اما در حالی که ایران در سال‌های گذشته تجربه همکاری با شرکای فرانسوی را داشته است اما این همکاری‌ها چندان تجربه خوبی برای ایرانی‌ها نشد و حتی در هفته‌های گذشته اظهارات برخی مسوولان این شرکت فرانسوی جنجال آفرین شد. در همین راستا، معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص ماجرای شرکت پژوی فرانسه که حتی تهدید به افشاگری کرده بود، گفت: این افشاگری را مدیر منطقه‌یی این شرکت در خاورمیانه تکذیب کرد. مجتبی استاد رحیمی در ادامه گفت: پژو به ایران شوک وارد کرد و باید خسارت بدهد.

تحریم‌ها موجب شد تا آنها به آن باور برسند که در شرایط تحریم هم می‌توانند سالی 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنند، بدون اینکه حتی یک قطعه از پژو یا شرکت‌های خارجی مادر وارد کنیم. معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو افزود: قبلاً با خودروسازهایی مانند پژو، رنو و سوزوکی کار می‌کردیم و اکنون مذاکرات ادامه دارد و مذاکرات جدید از زمان آغاز بحث برجام شروع شد و هیات‌هایی مرتب در حال تردد هستند و پروتکل‌هایی تنظیم می‌شود و تفاهمنامه هم نوشته شده اما اطلاعی نداریم که قطعی شده است یا خیر. وی ادامه داد: شرکت پژو در سال 91 به‌صورت یک‌طرفه همه صادرات قطعه به ایران را قطع کرد؛ یعنی شوک بسیار بزرگ و سنگینی به ایران خودرو وارد شد و اگرچه این موضوع تبعاتی داشت و ما توانستیم روی پای خود بایستیم و تولیدات را پیش ببریم اما شوک بزرگی به صنعت ما وارد شده است که باید پاسخ این خسارت را بدهد. وی درباره سیستم‌های نظارتی گفت: ایران خودرو با شرکت‌هایی مانند پژو و رنو چند سال کار کرده است و برخی دانش فنی را از آنها گرفته و برای مدتی آنها را در خود نهادینه کرد که برخی از آنها کمرنگ شد.

منبع : سایت اتحادیه طلای تهران

  • مدیریت سایت
  • ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
  • 984
  • 0

مطالب مرتبط

تعداد دیدگاه ها (0)